Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Femina höll upp Allers

Publicerad: 19 februari 2007, 08:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:11

Allers förlag ökade försäljningen med 3,5 procent till 1.345 miljoner kronor under 2006. Mediekoncernen fick under året ökad konkurrens från Aftonbladet och Expressens bilagor som allt oftare säljs utan sina huvudtidningar.


Under 2006 ökade Allers resultat med 5 procent till 145 miljoner kronor. Det ger en marginal på 11 procent.

- Resultatökningen beror på god tidningsekonomi. Vi har sänkt kostnaderna. Annonsförsäljningen ökade också med några miljoner, säger Martin Hansson, vd för Allers förlag.

Allers har sina främsta intäkter från upplagan. Koncernen hade svårt att hålla upplageintäkterna under 2006.

- Det var minus över hela linjen, men vi hade plus på ett antal titlar. Av de stora gäller det främst Femina. Våra nylanseringar gick bra däribland Laura. Hänt Bild ökade vi frekvensen på.

Den prenumererade upplagan klarade sig bättre än lösnummerförsäljningen.

- Problemet är lösnummerförsäljningen. Det beror bland annat på att kvällstidningarnas bilagor går att köpa utan huvudtidning. Tidigare var butikerna väldigt noga med att bilagorna skulle köpas med huvudtidningen. Det har de väl tröttnat på. Det här är inte bara ett problem för oss utan även kvällspressen, säger Martin Hansson.

Vad blir viktigast under 2007?

- Att jobba med upplage- och annonsförsäljningen.

Allers förlag ger ut 28 tidningar. Här är listan: Allers, Allas, Hemmets Veckotidning, Året Runt, Se & Hör, Hänt Extra, Hänt Bild, Svensk Damtidning, Femina, Laura, MåBra, FOTO, Antik & Auktion, Matmagasinet, Allers Trädgård, PS!, Magasinet Skåne, TV-Guiden, Båtmarknaden, Bilbörsen, Jaktjournalen, Fiskejournalen, Bra korsord, Mästarkryss, Lätta Kryss, Nybörjarkryss, Sudoku för alla och Sudoku Special.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.