Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fem sägs upp när PMs kultur- och nöjesbolag går i konkurs

Publicerad: 19 Januari 2007, 13:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Pressens Mediaservice, PM, försattes i konkurs sommaren 2005, men drevs genom en överlåtelse vidare av ägaren MCM, Media Content Market Sweden. Nu har det bolag som innefattar kultur- och nöjesdelen inom PM gått i konkurs. Vdn Peter Wirhed hyllar den uppsagda personalen.


PM startades efter nyhetsbyrån FLTs nedläggning i oktober 2000 och inriktade sig på bevakning av kultur, nöje och feature. 2005 gick byrån i konkurs, men återuppstod.

- Tanken var att vi utifrån vår kompetens inom kultur- och nöjesbolaget skulle hitta nya typer av intäktskällor från andra delar av marknaden. Det är med sorg i hjärtat som jag konstaterar att vi inte har fått kraft och energi att ägna oss åt de bitarna. I stället har vi fortsatt kampen på dagspressmarknaden, med näsan över vattenytan, säger PMs vd och MCMs huvudägare Peter Wirhed.

Han konstaterar att PM, vars kultur- och nöjesdel omsatte cirka 3 miljoner förra året, har haft svårt att konkurrera med TT Spektra.

- Det känns tråkigt för mångfalden att vi trots hög journalistisk kvalitet inte har fått tillräckligt med kunder.

Peter Wirhed hävdar att TT Spektra har haft en prisnivå som gjort det svårt för PM att få affärerna att gå ihop.

- Det har varit ett generellt problem länge att prissättningen av just kultur- och nöjesmaterialet har legat på en väldigt låg nivå. Men det går att hålla låga priser om man har väldigt stora volymer.

PM har fem anställda, som per automatik blir uppsagda i samband med konkursen.

- Jag vill verkligen ge en eloge till personalen. De har varit oerhört lojala och hängt med genom alla turer, trots att det många gånger har varit motigt, säger Peter Wirhed.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.