Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Felaktiga siffror vändes till goodwill för Sydsvenskan

Publicerad: 4 Oktober 2001, 08:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Felaktiga uppgifter i Dagens Industri om ett stort annonstapp fick Sydsvenska Dagbladet att sätta in en humoristisk annons - i Dagens Industri.


Det var i tisdagens tidning som Dagens Industri skrev att Sydsvenskan tappat 25

procent av sina annonser. I dagens annons dementeras de siffrorna med "glimten

i ögat". Den korrekta siffran - 5,5 procent - jämförs med DI:s tapp på 15

procent. "Vi är dock något osäkra på den siffran eftersom vi hittat den i

Dagens Industri" avslutas annonsen.

- Det här är en kul grej mellan två tidningar som respekterar varandra. DI är

så pass stora att de borde klara detta. Och det visar de ju också genom att ta

in detta, säger Sydsvenskans försäljningsdirektör Gösta Liedberg.

Att de var tvungna att göra något var givet. Efter den felaktiga uppgiften i

tisdagens DI var det många som beklagade Sydsvenskans svikande

annonsförsäljning.

- Dagens Industri hade visserligen en snabb och korrekt dementi i går, men det

var i notisform och syntes givetvis ganska dåligt. Så vi bestämde oss för att

göra något kul av det, säger Gösta Liedberg.

Är det inte till och med så att ert varumärke mått bra av DIs fadäs?

- Jo, det blev ju rätt bra i slutändan. Vi har fått en hel del positiv respons

redan. Men så har vi ju en duktig byrå också, Blanking i Malmö, som har hjälpt

oss i hur vi ska tackla detta.

Sofia Wadensjö Karén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.