Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Felaktiga siffror för Affärsvärlden i DIs annons

Publicerad: 28 Mars 2001, 10:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

På helsidesannonser i den egna tidningen berättar Dagens Industri om hur bra det går för sajten DI.se. Men tidningen redovisar felaktiga uppgifter om Affärsvärldens besök.


Annonsen har texten: "DI.se drar ifrån. Ökar mer än andra webbplatser för

affärsfolk." I annonsen sägs att Affärsvärlden tappar 11.126 besök till 52.299

besök per vardag mellan februari 2000 och februari 2001. Som källa anger Dagens

Industri Netcheck/MMXI. I själva verket ökade antalet besök per vardag till

71.817. Därmed skulle Affärsvärlden ligga på tredje plats på den lista över

affärssajter som visas i annonsen. Listan saknar för övrigt Ekonomi24.

- Vi har upptäckt felet och ändrat annonsen. Vi beklagar, säger Odd Klofsten,

marknadschef på DI.se.

Han tror att felet beror på den mänskliga faktorn.

- Det är den mänskliga faktorn och det handlar om korrläsning.

I måndags publicerade di.se en artikel om affärssajternas besök. Den innehöll

också felaktiga uppgifter om Affärsvärldens besök.

- Jag har själv inte läst artikeln. Kan det vara så att de som skrev artikeln

har sett vårt annonsmanus? I så fall har de fått med samma fel.

Affärsvärlden drar inte alltför konspiratoriska växlar av felet i Dagens

Industris annons.

- Siffrorna är offentliga och jag har svårt att tro att Dagens Industri

avsiktligen ljuger. I den bästa av världar handlar det om ett misstag, säger

Calle Froste, nyhetschef på Affärsvärlden.

Tidningen tänker inte agera mot Dagens Industri.

- Vi har inga planer på det.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.