Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fejkad Punkt Se-etta marknadsför Tele2

Publicerad: 16 April 2007, 06:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Förstasidan på dagens Punkt Se ser ut som resultatet av tryckpressar som löpt amok. Förutom Punkt Se-loggan och bilderna består den fejkade sidan enbart av siffror. Skyldiga är Tele2 som gör reklam för sin nummertjänst, Guldnumret.


På den fejkade framsidan står inte Tele2 som avsändare men väl på baksidan, där det i en förgylld plakett står "Du är ett namn, inte ett nummer".

- Det är ett roligt sätt att marknadsföra en produkt på och Punkt Se är en hyfsat ny kanal som vi ville testa. Vi letar efter medier som Punkt Se som vågar ta kreativa grepp, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknad på Tele2.

Med Guldnumret säljer Tele2 nummer där sifferkombinationen bildar ord och namn. Varje nummerknapp på telefonen representerar tre bokstäver, och att läsa ut kombinationerna som ord har varit vanligt i USA, men inte slagit igenom i Sverige. Det vill Tele2 ändra på och den fejkade förstasidan idag är startskottet på en större kampanj som ska rulla fram till i sommar. Kampanjen ska gå i print, radio och internet. Internet är huvudmedium och kampanjdelen bygger på interaktiva banners.

- I bannern kan besökaren skriva in sitt namn eller valfritt ord och se om numret är ledigt och sedan länka sig vidare till kampanjsajten som går i samma tema som printannonserna. Mycket guld och glitter.

Tele2 har för kampanjen samarbetat med Starcom, webbyrån Guide och Söderhavets reklambyrå.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.