Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fashion Tale-grundare startar designbyrå

Publicerad: 28 Januari 2009, 04:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Bildbaserade modemagasinet Fashion Tale, som grundades av tre reklamare, för nu förhandlingar med Barnes & Noble's i USA. Samtidigt startar man en designbyrå.


Fashion Tale lanserades i augusti av reklamarna Carl-Axel Wahlström och Hanna Hedman. Hittills har två nummer getts ut. Ett tredje är planerat till mitten av april.

Tidningen har ökat upplagan från 5.000 till 13.000 exemplar och Fashion Tale ges nu ut i 13 länder.

- Vi har fått ett litet genombrott i USA och vi för förhandlingar med bokhandlaren Barnes & Noble's. Sverige som varumärke säljer bra, säger Carl-Axel Wahlström.

Runt en tredjedel av upplagan säljs i Sverige, men andelen kommer troligtvis att minska, säger han.

- Vi är ett svenskt magasin men det är svårt att göra business på en sådan liten marknad eftersom vi är så nischade.

Packningsgraden ligger på 13 procent i nummer två, vilket var dubbelt så mycket som i första utgåvan. En helsida kostar 30.000 kronor, enligt listan.

- Vi räknar med att öka packningsgraden till 18-20 procent i nummer tre, men högre vi vill vi inte gå. Vi för också diskussioner med företag om advertorials men det är en avvägning, kunderna betalar mycket för vårt magasin, säger Carl-Axel Wahlström.

Fashion Tale kostar 150 kronor i butik.

Går ni runt?

-Vi är på god väg.

Samtidigt startar grundarna designbyrån Fashion Tale Factory. Både Carl-Axel Wahlström och Hanna Hedman har ett förflutet som ad:s på reklambyrån Scholz & Friends. Miriam Hainebach ska ansvara för affärsområdet.

Bakgrunden är att det svenska modemärket Velour letade efter en partner som kunde göra deras lookbook för hösten/vintern 2009.

- Då frågade de oss och vi beslutade oss för att starta upp en designbyrå. Vi har precis sammanställt Velour-kampanjen och vi för nu diskussioner med andra företag, säger Carl-Axel Wahlström.

Byrån ska jobba med frilansare för att kunna skräddarsy arbetsgrupperna utifrån kundernas behov.

- Det gör oss flexibla, vilket är särskilt bra i en lågkonjunktur, avslutar Carl-Axel Wahlström.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.