Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fasadpartner förmedlar ytor för utomhusreklam

Publicerad: 30 maj 2002, 04:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Nystartade Fasadparner vill slå mynt av det ökande intresset för reklam i stort format på hus och fasader.


Fasadpartner arbetar med förmedling av ytor mellan fastighetsägare och utomhusreklamföretag, exempelvis Actito, JCDecaux och Clear Channel.

- Det påminner om att förmedla en fastighet eller lokal. Vi försöker göra det lättare för utomhusreklamföretagen att få konkret information om vilka ytor som finns tillgängliga, vad det kostar och vilka krav som ställs för att få göra reklam där, säger Daniel Holmqvist, grundare och en av tre som driver Fasadpartner. Han var tidigare etablerare på vepföretaget First Sight.

Affärsidén bygger på att Fasadparnter tar provision av de pengar utomhusreklamföretagen betalar till fastighetsägarna för att få använda deras ytor. Utomhusbolagen behöver inte betala för att få hjälp av Fasadpartner, enligt Daniel Holmqvist.

- För dem är det gratis. Vår finansiering sker genom samarbetet med fastighetsägarna.

Fasadpartner jobbar idag med fastighetsbolagen Vasakronan i Stockholm och Malmö, Wihlborgs i Stockholm och Helsingborg, Stockholms stad och Bygg Göte i Göteborg. Daniel Holmqvist söker nya samarbetspartners men stöter ibland på patrull från ointresserade fastighetsägare. Något han har svårt att förstå.

- Jag blir förvånad över att fastighetsägarna inte vill ta hand om de värden som de besitter, säger han.

Fasadpartner har bland annat jobbat med att förmedla ytorna på Svenska Mässan, Scandinavium och Hotell Onyxen för Falcons kampanj kring hockey-vm. Nokia och Citroën har också exponerar sina utomhuskampanjer på ytor förmedlade om Fasadparner.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev