Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Färre ser reklam i storkanalerna

Publicerad: 7 Februari 2008, 06:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

TV4, TV3 och Kanal 5s andelar på annonsmarknaden sjönk i januari. Det skriver Dagens Industri, som tagit del av MMS-siffror från mediebyrån Bizkit.


Siffrorna visar kanalernas reklamexponering i januari i år jämfört med januari 2007. I målgruppen 12-59 år backade TV4 med 9,6 procent, TV3 tappade hela 19,4 procent och Kanal 5s reklamexponering minskade med 16,9 procent, skriver DI.

Totalt minskade reklamexponeringen i de kommersiella kanalerna med 7 procent i januari.

- Det är en kombination av att kanalerna sålt mindre reklamutrymme och att andelen tittare minskat, säger Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit, till DI.

I nischkanalerna ökar dock reklamexponeringen i januari. Tv6 ökar med 6,2 procent, TV400 med 9,2 procent, TV4 Plus ökar med 20,5 procent, TV8 med 62 procent och TV4 Fakta ökar med hela 87,5 procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.