Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Färre friex fick Plaza att rasa

Publicerad: 22 Februari 2008, 14:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Minustangenten på de flesta TS-anställdas tangentbord lär i dag vara utnött. Ett av förlagen som fick se sina upplagor rasa var Plaza.- Det är naturligtvis inte kul, säger vice vd Johan Ström.


Plaza Kvinna backar 18 procent i den senaste TS-mätningen. Plaza Magazine backar med 21 procent och Plaza Interiör tappar 15 procent. Hem ljuva hem backar också medan Hem Ljuva Hem Trädgård ökar något.

Plazas Johan Ström förklarar att en del av tappet beror på minskat antal friex.

- Plaza Interiör har haft en stabil upplaga under flera år. 2006 hade vi ett extremt bra år och nu faller vi tillbaka lite. Men tappet är inte dramatiskt som det ser ut: en femtedel av det består av friex som vi tagit bort, säger han.

Även Hem Ljuva Hem har dragit ned på sina friex. Johan Ström tror dock på bättre siffror vid nästa mätning, särskilt för Plaza Kvinna.

- Plaza Kvinna är en av de mest omtalade kvinnotidningarna i Sverige och vi citeras ständigt i andra tidningar. Under 2007 har vi jobbat med fokusgrupper och nyligen relanserat tidningen. Responsen har varit god, säger han.

Plaza Magazines siffror, däremot, ligger ungefär där de ska vara, säger han.

- Under 2006 gjorde vi kostsamma åtgärder för att pressa upp upplagan men det lönade sig inte riktigt. Plaza Magazine är ingen folklig tidning, vi har inga ambitioner om höga upplagor eller räckviddstal. Den riktar sig till varumärkesmedvetna och internationellt orienterade människor.

TS-siffrorna var, med få undantag, dyster läsning för tidningsmakarna.

- Det är trångt i hyllorna, distribution är en flaskhals för förlagen. Personligen tror jag att förlagen skulle kunna sälja betydligt fler tidningar om det bara fanns plats i hyllan, alternativt fler försäljningsställen, säger Johan Ström.

Han fortsätter:

- Hela segmentet har varit sega på att kliva ut på nätet. Det påverkar också siffrorna. Vi, som alla andra, håller på att ta tag i detta.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.