Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Färre bidrag till Guldägget

Publicerad: 3 Februari 2009, 14:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Det kom in ett hundratal färre bidrag till Reklamförbundets tävling Guldägget i år. "Inte så farligt med tanke på alla svarta rubriker", säger projektledaren Digge Zetterberg. Trots att Newsdesk gick in och hajpade pr-kategorin minskade antalet bidrag även där.


Reklamförbundet har fått in 1.226 bidrag till de tio tävlingskategorierna och den nya titankategorin. Förra året var siffran 1.330.

- Det går upp och ner. Alla vet väl att det här är ett år då man inte vet hur det kommer gå. Men med tanke på alla svarta rubriker om lågkonjunktur är 100 bidrag färre inte så farligt, säger Digge Zetterberg.

Newsdesk klev i julas i som sponsor till pr-kategorin och bjöd in 5000 pr-konsulter till tävlingen. Men trots det blev det färre bidrag i år.

- Förra året var första gången och då är folk nyfikna. Dessutom har vi i år infört att man ska göra presentationsfilmer och det kan ha varit ett hinder för vissa. Det tar ett tag för en kategori att sätta formen, säger Digge Zetterberg.

Guldägget har knappas tillhört mediebyråernas favorittävling.

- Skönhetstävlingar ska kopplas ihop med någon typ av resultat, säger en mediebyråchef till Dagensmedia.se.

Förra året uppmanade vissa, som MEC:s Daniel Collin, till bojkott av tävlingen. I år hade han dock bytt sida och är nu juryordförande i mediekategorin. Enligt Digge Zetterberg har mediebyråer tävlat, men hon vill inte säga hur många.

Bidragen till den interaktiva kategorin och designkategorin har dock ökat.

- Det var ganska väntat. Guldägget speglar ju marknaden, säger Digge Zetterberg.

Hon ska nu tillsammans med jurydeltagarna sätta sig ned och granska bidragen. Ordförande för huvudjuryn är Pelle Sjönell, kreativ chef på BBH i New York.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.