Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Färre årsavtal 2009

Publicerad: 19 Januari 2009, 13:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Under 2008 slogs annonsörerna om årsavtalen - i år är förhandlingarna kraftigt försenade på grund av minskad efterfrågan.


- Vi överväger att helt avstå från att teckna årsavtal för 2009, säger Christian Rissel, tv-chef på Mediaedge CIA.

Förra året kom mellan 60 och 75 procent av kanalernas intäkter från årsavtalen - det vill säga 2,9 till 3,6 miljarder kronor. Det har varit trångt i rutan och annonsörerna ville försäkra sig om plats. I år är situationen en helt annan.- Förväntar man sig en hög efterfrågan vill man skriva avtal tidigt, annars har man inte samma brådska, säger Joachim Nordlind, försäljningschef för MTG:s fri-tv-kanaler.

Han tror dock att försäljningen drar igång på allvar efter juluppehållet, och att merparten av avtalen tecknas i februari. Christian Rissel är av en annan uppfattning. - Vi tror att det finns ledig tid att köpa hela året och är därför inte övertygade om att det behövs några årsavtal. Sedan kan vi pressa priserna mer genom att köpa ad hoc.

Det kan bli aktuellt för MEC att skriva kortare avtal, säger han, kanske per kvartal, för kunder som har kampanjer som måste ut på ett specifikt datum. - Varje kund har en unik situation och detta styr om vi rekommenderar avtal eller inte.

Jerker Bluhme, försäljningschef för Kanal 5 och Kanal 9, säger:- Vi är inte speciellt oroade. De flesta annonsörer ser fördelen med årsavtal och även om vi har tecknat färre årsavtal så här långt, jämfört med förra året, så är volymen större.

Men det måste väl vara kännbart för er om mediebyråerna skär ned på årsavtalen? -Det är förstås förhandlingstaktiskt rätt att uttala sig så. Visst handlar det om tillgång och efterfrågan, men att spekulera i överutbud och köpa ad hoc har straffat sig tidigare år.

Carina Andersson, tv-chef på mediebyrån Maxus, säger att flertalet annonsörer med finanskrisen i färskt minne inte gärna vill binda upp sina budgetar i långa årsavtal. - Det blir färre årsavtal med mindre volymer och fler ad hoc-affärer eftersom annonsörerna vill hålla sig flexibla.

Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit, säger att årsavtalen blir billigare i år:- Kunderna ser färre fördelar med årsavtal, vilket förmodligen gör att den totala volymen minskar. Efterfrågan på tv lär vika nedåt och eftersom utbudet av tittarkontakter är ungefär som i fjol måste priset ned.

MTG:s priser är oförändrade, jämfört med i fjol, bortsett från TV8 som ökar 20 procent om den köps separat. TV4 sänker

Artikeln är tidigare publicerad i Dagens Medias papperstidning, nummer 1 2009. priserna med 5 procent i genomsnitt.- TV4:s räckviddsmonopol är brutet och de har färre unika tittare att erbjuda. Prisgapet mellan oss och TV4 måste minska ännu mer, säger Joachim Nordlind.

Johnnie Åkerström:- Priset för MTG och Prosieben ska också ned.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.