Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Färjan - en historisk tittarframgång för Kanal 5

Publicerad: 1 December 2008, 09:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:34

I kväll sänds den sista episoden av Kanal 5s realityserie Färjan. Kanal 5 konstaterar att programmet är den näst mest framgångsrika egenproduktionen i kanalens historia, och den mest sedda dokumentärserien någonsin i kanalen.


Kryssningsvärden Per i Färjan. Foto: Kanal 5 Över 3,2 miljoner svenskar - eller 36 procent av befolkningen - har sett minst ett avsnitt av Färjan.

Den genomsnittliga tittarsiffran ligger på 545.000 tittare, och den genomsnittliga tittarandelen landade på 26,5 procent.

Det gör Färjan till den mest framgångsrika egenproducerade dokumentärserien i Kanal 5s historia, och den näst mest sedda egenproducerade programserien för Kanal 5 någonsin. Färjan får bara stryk av Vem kan slå Filip & Fredrik, som visades tidigare i höst.

I genomsnitt tittade 8 procent av alla svenskar i åldrarna 15-44 år (Kanal 5s huvudmålgrupp) på Färjan.

Bästa målgruppen för Färjan var kvinnor 20-29 år, följt av män 25-39 år. Färjans genomsnittliga könsfördelning är 54 procent kvinnor och 46 procent män.

Lars Beckung, programchef på Kanal 5, är mycket nöjd - och aningen förvånad.

- Färjan var lite av en underdog och det var lite oväntat att det skulle gå så här bra, säger han, och fortsätter:

- Vi var ute efter att göra en yrkessåpa som var snäppet roligare än Kustbevakarna och våra andra serier i genren. Vi ville addera mer humor och en högre igenkänningsfaktor, och lyckades hitta karaktärer med mycket värme och hjärtlighet. Samtidigt är det många människor som passerar förbi i programmet, och där finns det en naturlig interaktion mellan karaktärerna och resenärerna.

Färjan fick väldigt mycket uppmärksamhet i andra medier, inte minst i kvällstidningarna.

- Det är klart att det hjälper till att det var så omskrivet. Och det var klart mer positiv press än negativ, även om det är det negativa som många kommer ihåg. Två av karaktärerna hamnade på innelistor, det hade man ju inte förväntat sig.

Har Kanal 5 beställt en ny säsong?

- Vi för diskussioner med alla parter just nu.

Vill Viking Line göra en till omgång?

- Det får Viking Line svara på. Men vi gillar Färjan jättemycket och har en klar intention att göra mer.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.