Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Farfar-kreatör till BBDO

Publicerad: 22 september 2010, 04:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Prisade copywritern Carl Fredrik Jannerfeldt går till reklambyrån BBDO i New York, kan Dagensmedia.se berätta. "Han är exakt den typen av människor som vi vill ha fler av", säger svenske cd:n Mathias Appelblad.


Ämnen i artikeln:

Farfar

Carl Fredrik Jannerfeldt var en av de kreatörer som sade upp sig från Farfar strax före Aegis valde att skrota byrån.

Nu, kan Dagensmedia.se avslöja, har han fått jobb som på reklambyrån BBDO i New York.

– Att det blev USA och New York var nog det som spelade minst roll. Det kunde lika gärna varit Malmö, Amsterdam eller Hanoi. Det handlade om att hitta det intressantaste uppdraget och då kändes BBDO New York som ett självklart val, säger han.

Carl Fredrik Jannerfeldt jobbar nu under en annan svensk, Mathias Appelblad, som kom till byrån i våras från Forsman & Bodenfors.

– Jag träffade Carl Fredrik när han var här för One Show och vi började prata. Han är exakt den typen av människor som vi vill ha fler av, som är inte bara är bra på någon speciell disciplin utan har bra egenskaper överlag, säger Mathias Appelblad.

På Farfar jobbade Carl Fredrik Jannerfeldt framför allt med storkunden Nokia. Han var bland annat med i arbetsgruppen för World’s biggest signpost”, som vunnit otaliga priser i reklamtävlingar världen över, även efter att Farfar lades ned.

– Amerikaner utmärker sig för fantastisk storytelling och det är något som ser jag väldigt mycket fram emot att korsbefrukta med mina digitala erfarenheter, säger Carl Fredrik Jannerfeldt.

Först väntar ett projekt för BBDO:s största kund AT&T.

– Men han blir säkert inblandad i de flesta av våra kunder, säger Mathias Appelblad om sin rekrytering, som totalt vunnit åtta lejon i Cannes, samt flera priser i Clio, Webby Awards, One Show och Eurobest Young Creatives.

Carl Fredrik Jannerfeldt är en många unga kreatörer som lämnat Sverige för USA och New York den senaste tiden.

Förra veckan kunde Dagensmedia.se avslöja att Nina Åkestam och Sandra Beijer sagt upp sig från Garbergs för att gå till reklambyrån Kirshenbaum, Bond, Senecal + Partners.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Farfar

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev