Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fåret Frank i Tele2s nya reklamkoncept

Publicerad: 5 November 2008, 09:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Idag rullar Tele2 ut sitt nya reklamkoncept, med payoffen Born to be cheap. Tele2s talesperson är nu fåret Frank. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


Det var, som väntat, Tele2 som låg bakom filmerna där budskapet "Beware of the black sheep" projiceras på olika teleoperatörernas fasader, och spår från fårklövar målades utanför deras entréer.

I informationen om filmerna, som bland annat sprids på Youtube, redovisas datumet den 5 november. Och i dag, onsdag, rullar Tele2s nya reklamkoncept ut, med payoffen "born to be cheap".

Syftet är att lyfta fram bolagets billiga priser. Forsman & Bodenfors ligger bakom det nya manéret och fåret Frank blir nu Tele2s talesperson.

- Vi kände att vi behövde fylla Tele2-varumärket med något mer och ha ett starkare reklamkoncept. Vi har gjort många lyckade kampanjer men har egentligen inget enhetligt koncept, säger Thomas Ekman, marknadschef på Tele2.

Payoffen kom fram efter en ordlek med det engelska ordet cheap. Den första filmen rullar ut ikväll, i alla stora kanaler.

- Vi ska för första gången köra en 60-sekundersfilm, där Frank berättar om sin barndom och vad han gjorde innan han fick jobb på Tele2.

Hur lång tid tar det innan konsumenterna förknippar er med fåret Frank?

- Man vill att det ska gå blixtsnabbt men det tar sin tid. Därför har vi ganska högt mediatryck den första tiden. Men det beror helt på hur folk tar emot Frank.

Tele2 har även en viralfilm på kampanjsajten www.sheeptobechic.com/

- Det här är ett mer integrerat koncept där Frank kommer att synas i allt från butik till webb, pr, och utomhus. Det går igenom allt, säger Thomas Ekman.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.