Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Fantastiskt bra att ta marknadsandelar nu"

Publicerad: 5 Februari 2009, 10:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Trots minskad upplaga i december fortsätter Expressen att knappa in på konkurrenten Aftonbladet. Expressens informationschef Irina Halling räknar med att gapet fortsätter att minska. "Höstens satsningar på Expressen börjar ge resultat", säger hon.


Expressens samlade räckvidd ökar med 32.000 till 1.442.000 enligt Orvestos mätning för tredje kvartalet. Framför allt är det räckvidden på nätet som ökar, men till skillnad från Aftonbladet minskade inte Expressens räckvidd för papperstidningen.

- Både Orvestos mätning och TS upplagestatistik i december visar att vi tar marknadsandelar gentemot Aftonbladet, vilket är fantastiskt bra i den här hårda konkurrensen, säger Irina Halling.

Hon tror att ökningen av marknadsandelar delvis beror på att Expressen har varit nyhetsledare på några av de stora händelserna under hösten, till exempel mordet på Carolin i Gällivare.

- Vi har även jobbat framgångsrikt med hälsa och medicin och har nya kolumnister som fått stor uppmärksamhet, som Marcus Birro. Våra satsningar på huvudtidningen börjar märkas och vi tror att detta är en trend som håller i sig.

Ökningen på webben förklara Irina Halling främst på intresset för Expressens web-tv.

Även Expressens samlarserier har stor betydelse för Expressens upplaga. Den pågående serien med Clint Eastwood-filmer är den mest framgångsrika samlarserien sedan Bond. Nu förlängs filmen med ytterligare fyra filmer.

- Vi har fått loss några riktiga kultfilmer från en annan distributör, säger Irina Halling.

Filmerna är "För några dollar mer", "Den gode, den onde och den fule", "Häng dom högt" och "Million Dollar Baby".

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.