Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Familjehotell utmanar kedjorna

Publicerad: 18 November 2008, 04:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Familjeägda hotellkedjan The Collector's Hotels sätter familjefaderns antikvitetssamling i centrum. "Folk är trötta på hotell där alla rum ser likadana ut", säger vd Rickard Bengtsson. Stylt ligger bakom konceptet.


The Collector's Hotels hemsida. Det är hotellen Victory, Lord Nelson och Lady Hamilton i Gamla Stan i Stockholm som nu slagits ihop till gemensamma kedjan The Collector's Hotels. Hotellkedjan lanseras med en pr-kampanj och en ny webbplats, som berättar historier om hotellens samlingar.

- Min fars samlingar och det faktum att hotellen är familjeägda är vad som gör hotellen unika, säger Rickard Bengtsson, delägare och vd på The Collector's Hotels.

Hotellens grundare Gunnar Bengtsson har samlat på sig historiska marina föremål och allmoge-prylar under 50 års tid. Samlingarna har alltid funnits i hotellen, men det är först nu man beslutat att bygga hela varumärket kring dem. Föremålen och historierna bakom dem ska lyftas fram för att framhäva hotellen som personliga och anrika, till skillnad från stora, opersonliga hotellkedjor.

- Många hotellbesökare är trötta på storskaliga och avskalade hotell där alla rum ser likadana ut. Även bland de stora kedjorna är det många som öppnar små boutique-hotell, säger Rickard Bengtsson.

Det nya konceptet har tagits fram tillsammans med Göteborgsbyrån Stylt, som även tagit fram hemsidan och ett nytt grafiskt manér. Samlingarna är i centrum även på den nya hemsidan, collectorshotels.se, där Gunnar Bengtsson presenterar sina samlingar med bilder och filmer.

- Innehållet i varumärket finns i samlingarna och i husen, med samlaren Gunnar Bengtsson i mitten, mer än i de tre hotellens respektive namn. Därför passar det bättre med ett gemensamt varumärke, säger Pär Svensson, projektledare på Stylt.

Pr-konsulterna Lotta Balodis och Jenny Eriksson ligger bakom pr-kampanjen, som bland annat gått ut på att syskonen Bengtsson bjuder journalister på room service-frukost.

Ambitionen är att utöka kedjan med fler Collector's Hotels.

- Vi tror att vi kan hitta fler samlare, hotelloperatörer och fastighetsägare för att skapa nya eller göra om befintliga hotell till samlarhotell, säger Rickard Bengtsson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.