Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Falu Rödfärg gör enfärgad kampanj i kvällspress

Publicerad: 27 Juni 2002, 08:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Helsidor med payoffen "Vi finns i rött också" ska stärka Falu Rödfärgs varumärke och minska fokuseringen på den röda färgen.


- Trots att våra andra färger kom 1988 så är det fortfarande många svenska som tror att vi bara finns i rött. Nästan alla svenskar har någon relation till rödfärg, vi behövde därför ingen annons med en söt liten röd stuga, alla har den bilden i huvudet ändå. Vi ville ha nåt rent och enkelt och föra fram de här nya färgerna, säger Pernilla Wigren, vd och marknadschef Falu Rödfärg.

Kampanjen syns enbart i kvällspress, via Impactpaketet.

- Vi ville koncentrera oss till ett medium. Tidigare har vi synts mest i magasin och nu kände vi att det vore kul att prova någonting nytt, säger Pernilla Wigren.

Målsättningen med kampanjen är att stärka Falu Rödfärgs image och dess varumärke.

- Vi har ett mer långsiktigt tänkande. Färg handlar sällan om impulsköp, säger Pernilla Wigren.

Första införandet gjordes 12 juni och totalt består kampanjen av sex införanden. Tre stycken är kvar innan kampanjen summeras.

- Vi har varit dåliga på att mäta innan, men i samband den här kommer vi att mäta kännedom och erinran och se hur många som har uppmärksammat annonserna, säger Pernilla Wigren.

Reklambyrån bakom kampanjen är Stenström & Co. Falu Rödfärg jobbar idag inte med någon mediebyrå. Falu Rödfärg lägger 2 miljoner kronor varje år på sin marknadsföring.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.