Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fällningsorgie hos ERK

Publicerad: 12 April 2007, 08:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

ERK fäller elva företag för könsdiskriminerande reklam. Bland annat sågverksreklam innehållande brösthållare, musikreklam innehållande glass som smälter över en kvinnas fingrar, och Hanna Graaf-reklam för ett bilevenemang.


ERK, Näringslivets Etiska Råd mot könsdiskriminerande reklam, kritiserar en drös med annonser. Utöver fällningen mot Unilever och Axe (se tidigare artikel), fälls reklam från följande företag och varumärken:

Guess Nordic/GS Nordic fälldes för en skoannons för Guess footwear. I Guess annons sitter en kvinna i en solstol med benen brett isär. Kvinnan bär baddräkt och högklackade skor.

Flybook Dialogue Scandinavia fälldes för en datorannons. Annonsen rymmer en bild av en kvinna i klädd bikini och stövlar. Kvinnan ligger på en kofäll i en skidlift med datorn framför sig.

Studiefrämjandet, Stockholm fälls för en text i en kurskatalog. Texten lyder: "Denna populära föreläsning för nyblivna mammor har vi nu dubblerat. Vi tittar på hur man snabbt kan laga både god, enkel och nyttig mat till de minsta. Från smakportioner till riktiga rätter."

Skivbolaget BTM Records gjorde reklam i en affisch, innehållande bilder på fyra olika skivomslag. I förgrunden fanns en bild, hämtad från ett av skivomslagen, som föreställde en kvinnokropp från näsan ner till naveln. Kvinnan bär endast en bh och håller en glass i handen där glassen smälter ner över fingrarna. Över kvinnans bröst är bandnamnet Slunt tatuerat.

Bon a' parte fälls för en sida i en katalog, där kläder till barn marknadsförs. Företagets rubrik, som ligger till grund för fällningen, lyder: "Sommarkläder till söta flickor och tuffa pojkar".

Göteborgsolariet Vegasolariet fälls för en annons som föreställer en kvinna som sitter på passagerarplatsen i en gul sportbil. Kvinnan är iklädd solglasögon, trasparant blus, kort kjol och högklackade skor.

Rema Control Sweden fälls för sin reklam för produkten Cupcon, som enligt företaget "detekterar om kupigheten hos ett virkesstycke ligger uppåt eller nedåt". Annonsen innehåller en bild av en behå. Ovanför bilden finns en rubrik som lyder "Kupigheten är avgörande".

Faringe fälls för två annonser för Cuprinol fasadfärg och Casco Träolja.

Den första annonsen har rubriken "Ett färggrant erbjudande i butiken!", och innehåller en bild av en kvinnokropp som är beskuren från midjan och ner. Kvinnan är avbildad bakifrån och bär guldbyxor och svarta högklackade skor. Mellan hennes fötter står står en burk med Cuprinol Fasadfärg, och bredvid kvinnan står en man i vit skjorta och håller i en pensel.

I den andra annonsen finns en bild av en kvinna iklädd en urringad, vit blus och jeans. Kvinnan stöder armbågen mot produkten Casco träolja samtidigt som hon har ena pekfingret i munnen.

Dessutom fälls BRG Marketing för sin reklam om evenemanget Street Cars Expo. I reklamen visas en bild av en kvinna iklädd bikini och halssmycke. Kvinnan var Hanna Graaf, som agerade prisutdelare under evenemanget.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.