Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Falcon går från fiskare till fransoser

Publicerad: 18 April 2008, 08:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Bryggeriet Carlsberg hoppas mycket på sina light-versioner i sommar. Nästa vecka rullar bryggeriet ut sin nya kampanj för Falcon Lite. <b>Se filmen redan nu på Dagens Media.</b>


I USA säljer lightöl som smör. Bud Light, till exempel, är världens mest sålda. Som Dagens Media tidigare berättat får två av Carlsbergs varumärken light-kusiner under våren och sommaren. Först ut är Falcon.

Filmen bygger på samma tema som de tidigare Falconfilmerna. Men stora skäggiga fiskare har nu bytts ut till späda fransoser som bråkar om vem som har den lättaste baguetten. Kampanjen går i en första vända i TV3, Kanal5 och TV6, mellan vecka 17 och 23.

Kommunikationen utgår ifrån tävlingsinstinkt förmedlad med humor och självdistans, enligt Henric Byström, pr-ansvarig på Carlsberg.

Liteölen innehåller 30 procent färre kalorier än vanlig öl. Huvudmedium för lanseringskampanjerna blir tv men de går även i print, butik och på krogen.

Målet är att ta 20 procent av lightöl-marknaden inom fem år och är bryggeriets största lansering någonsin.

Kampanjen är framtagen av svenska Saatchi & Saatchi. Mediebyrå är OMD.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.