Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fackpressen och dr dök i mars

Publicerad: 17 April 2007, 06:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Mediebyråerna minskade sina köp i framförallt fackpress och direktreklam under mars. Däremot fördubblades nästan köpen i internet jämfört med mars år 2006, enligt statistik från Sveriges Mediebyråer.


Under mars minskade köpen i dr med -36 procent till 14 miljoner kronor. Köpen i fackpress minskade med -19 procent till 33 miljoner kronor. Även kvällspressen och radio tappade. Internet ökade däremot med 87 procent till 130 miljoner kronor och gick förbi dagspress som ökade 12 procent till 105 miljoner kronor.

Hittills i år är dr den stora förloraren med minskade köp från mediebyråerna med -30 procent. Internet har klivit fram med 73 procent. Även bio växer kraftigt men från en lång nivå. Hittills i år har mediebyråernas medieköp ökat med 8 procent till 2.760 miljoner kronor. Under mars ökade köpen med 11 procent till 1.121 miljoner kronor.

Mars (procentuell utveckling från förra året)Dagspress landsort 105 (12)Dagspress storstad 219 (8,1)Kvällspress 54 (-4,8)Veckopress/magasin 66 (10)Fackpress 33 (-19)Utomhus/trafikreklam 61 (2,6)Bio 8,1 (128)Internet 130 (87)Radio 24 (-6,0)TV 395 (10)Annonsblad 0,0 (-37)Direktreklam 14 (-36)Övrigt 12 (-37) Summa 1.121 (11)

Ackumulerat 2007 (procentuell utveckling från förra året) Dagspress landsort 266 (13)Dagspress storstad 526 (7,0)Kvällspress 135 (-7,9)Veckopress/magasin 130 (10)Fackpress 79 (-6,7)Utomhus/trafikreklam 179 (8,0)Bio 15 (73)Internet 310 (64)Radio 67 (0,4)TV 981 (2,2)Annonsblad 0,1 (-13)Direktreklam 33 (-30)Övrigt 39 (4,2) Summa 2.760 (8,2)

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.