Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fackets pr-chef om salladskriget: "Det var inte pang, boom, blockad"

Publicerad: 18 Januari 2007, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Det infekterade bråket om salladsbaren Wild'n Fresh i Göteborg har framställts som en David kamps mot Goliat i medierna. Mellan borgerliga politiker och Hotell- och restaurangfacket, HRF, pågår ett ilsket pr-krig. "Frågan är vem som är David och vem som är Goliat", säger HRFs pr-chef Daniel Färm i en intervju med Dagens Media.


Medierna har i flera veckor rapporterat om salladskriget i Göteborg. På ena sidan står ägaren av salladsbaren, som inte vill teckna kollektivavtal. På den andra sidan står Hotell- och restaurangfacket, HRF, som har satt baren i blockad.

Under bråkets gång har en rad personer gått ut och gett sitt stöd till de inblandade i salladskriget.

Till dem som har kritiserat Hotell- och restaurangfacket hör Urban Bäckström och centerpartisten Fredrick Federley. Den moderate arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin hör till dem som har kallat blockaden för "legitim".

Daniel Färm, kommunikationschef på HRF, tycker inte att HRF är förloraren i mediernas rapportering om salladskriget.

- Mediabilden har varit blandad, minst sagt. Det har varit en hel del stöd för oss men också en hel del kritik, framförallt från borgerliga på opinionsplats, säger han.

Daniel Färm konstaterar samtidigt att både Göteborgs-Postens och GTs borgerliga ledarsidor har uttryckt stöd för HRF och salladsbarsblockaden.

- Det har känts viktigt.

Han är samtidigt förvånad över att medierna inte har gjort en större koppling mellan salladskriget och villkoren för de anställda inom hotell- och restaurangbranschen.

- Kollektivavtalen handlar aldrig bara om villkoren för anställda på ett visst ställe. Accepterar man lägre löner och sämre villkor på ett ställe, så leder det till att de som har kollektivavtal slås ut. Det är en oerhört viktig koppling som man inte har gjort i medierna.

Har inte HRF och du som kommunikationschef misslyckats med att förmedla det budskapet via medierna?

- Vi har hela tiden jobbat med att försöka få ut det här, men vi måste alltid kunna bli bättre. På senare tid tycker jag att vi generellt sett har fått en förbättrad mediebild, samtidigt som intresset för de dåliga villkoren på många restauranger har ökat. Men i början var det väldigt mycket martyrskap.

Hur ser ni på enskilda borgerliga politikers utspel i den här frågan?

- För det första vill jag säga att Sven Otto Littorin har agerat förståndigt i den här frågan, även om han har missat att a-kassan och LAS hänger ihop med den svenska modellen.

- Däremot har vi reagerat kraftigt mot Fredrick Federleys och andra borgerliga politikers aggressiva attacker på den svenska fackföreningsrörelsens rätt att arbeta för bättre löner och villkor. Det är direkt stötande när de talar om maffiametoder i en bransch som alla vet är så hårt drabbad av organiserad brottslighet och oseriösa arbetsgivare.

I backspegeln, begick ni inte ett kommunikativt misstag när ni gick till så kraftig attack mot den här enskilda näringsidkaren i Göteborg?

- Problemet är att folk trodde att vi pang boom gick ut i blockad. Så var inte fallet, och det har vi försökt att påtala. Det här är en lång process som har pågått sedan i augusti, där vi har träffat ägaren vid flera tillfällen och har haft medlare inblandade. Det här är första gången på tio år som HRF är inblandat i en konflikt. Vi brukar inte behöva göra det.

Håller du med om att salladsbråket har framställts som en Davids kamp mot Goliat?

- I en del medier har det här speglats som en David-Goliat-kamp. Men frågan är vem som är David och vem som är Goliat? En enskild anställd på en liten arbetsplats, där man har en utsatt position gentemot sin arbetsgivare, är det Goliat? Och då pratar jag inte enbart om salladsbaren, utan generellt sett. Som anställd känner man en rädsla för att förlora jobbet om man kräver kollektivavtal.

Hur ser du på att det här har blivit ett mediekrig?

- Det är viktigt att sådant här sker öppet och att det sker en granskning genom det offentliga samtalet. Vi som part måste delta i det här samtalet. Sådant här får inte bara göras upp bakom stängda dörrar. Den här frågan har viktigt principiella aspekter. Samtidigt ser vi hur vissa politiska krafter visar sina rätta ansikten i sådana här lägen, om jag uttrycker mig försiktigt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.