Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fack- och populärpress tar stryk i september

Publicerad: 17 Oktober 2001, 07:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Under september minskade mediebyråerna sina köp med 8 procent jämfört med samma period år 2000. Minskningen kommer framförallt från minskade köp i de tunga kategorierna tv och storstadspress.


Båda dessa huvudmedier minskade dock mindre i september än vad de har minskat

hittills i år. Detta kan sägas om de flesta mediegrupper. Det behöver dock inte

tyda på en en återhämtning. Förra årets köp kan ha varit svaga, likaså ligger

säsongstarterna för exempelvi tv annaolunda i år.

Fackpressen och populärpressen som hittills i år har haft det bättre förspänt

hos mediebyråerna än flera andra medier, fick ta stryk ordenligt i september.

Vardera grupp minskade med 17 procent. Än värre gick det för radio,

kvällspressen och internet. Siffrorna tyder på att annonsörerna väljer de tunga

medierna och i viss mån ratar komplement som radio och internet.

Hittills i år ha mediebyråerna minskat sina köp minskat med 12 procent. Förra

årets stora vinnare internet, är årets stora förlorare.

Tv: 275 (-3,2)

Storstadspress: 161 (-7,3)

Lokalpress: 103 (1,0)

Utomhus: 65,7 (-8,9)

Fackpress: 58,4 (-17)

Populärpress: 36,3 (-17)

Kvällspress: 30,4 (-24)

Radio: 21,6 (-37)

Internet: 19,8 (-30)

Bio: 5,7 (17)

Övrigt: 25,6 (12)

Köp i utländska medier: 23,7 (17)

Totalt: 826 (-7,8)

Så här ser listan ut för de olika huvudmedierna i januari - september 2001 i

miljoner kronor, med den procentuella jämförelsen med samma period 2000 inom

parentes:

TV: 2.124 (-11)

Storstadspress: 1.176 (-16)

Lokalpress: 665 (-11)

Fackpress: 449 (-6,7)

Utomhus: 434 (-18)

Kvällspress: 283 (-13)

Populärpress: 271 (-7,8)

Radio: 177 (-18)

Internet: 100 (-40)

Bio: 41,8 (-1,7)

Övrigt: 227 (-0,7)

Köp i utländska medier: 168 (-5,1)

Totalt: 6.115 (-12)

Källa: Mediebyråernas Mediebarometer

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.