Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 1 December 2000, 12:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:27
Medlemstillströmningen är lägre än vad medieföretaget Ad2you räknat med. Företaget, som har som affärsidé att ge folk betalt för att läsa reklam, sänker nu priset och startar en välgörenhetskampanj för att rekrytera medlemmar.
Ad2you erbjuder annonsörer att skicka ut kampanjmail till sina medlemmar. I
varje kampanjmail finns en dold länk, och när mottagarna hittar den och klickar
får de fem kronor som tack för att de läst annonsen. Hittills har Ad2you 30.000
medlemmar, inte tillräckligt många i varje profil för att det ska ha blivit
någon större tillströmning av annonsörer.
Sedan starten den första oktober har Ad2you skickat ut runt 15 kampanjer. Det
betyder att medlemmarna inte fått mer än runt 75 kronor. Så nu byter företaget
kampanjstrategi och vädjar till sina medlemmars välvilja. Nästa vecka går ett
utskick ut där medlemmarnas uppmanas att värva medlemmar. För varje medlem de
värvar får de en krona själva och fyra kronor doneras till WWF eller någon
annan välgörenhetsorganisation. Samtidigt sänker Ad2you priset för varje läst
mail från 16 till 12 kronor.
- Det är för att göra våra utskick exakt jämförbara med banners som i snitt
kostar mellan nio och tolv kronor per klick, säger Ivan Daza affärsutvecklare
och en av grundarna av Ad2you.
Ad2you drog tidigare i höstas igång en kampanj där vinnaren skulle få e-handla
för 555.000 kronor. Den är uppskjuten fram till mars på grund av för dåliga
deltagarsiffror. 9.000 har hittills deltagit i tävlingen. Målet var 60.000.
- Vi genomför den tillsammans med E-shop istället, och går ut med den i deras
annonser, nyhetsbrev och tidningar, säger Ivan Daza.
Eva Wisten