Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Få sålda bilar efter Fiats kampanj

Publicerad: 4 Juli 2002, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

I slutet av april lanserade Fiat nya modellen Stilo. Sedan lanseringen har ungefär 100 bilar sålts per månad, något som var mindre än förväntat.


- Vi hade något högre förväntningar, men vi är medvetna om att det är svårt med nya modeller. Det handlar om en stor bearbetningsprocess och det tar tid att ta över kunder. Vi har haft en positiv respons från både kunder och återförsäljare. För oss gäller det att komma ut till nybilsköparna, säger Daniel Fritzdorf, affärsområdeschef, Fiat.

Fiat jobbar i motvind på grund av gamla värderingar.

- Vi lever med ett kvalitetsrykte som är oförtjänt. På 70-talet hade franska och italienska bilar stora problem med rost. I Sverige har vi haft svårt att bryta den trenden, men det gäller att få kunderna att komma och prova bilarna, säger Daniel Fritzdorf.

Han fortsätter:

- Vi gör bra produkter och jobbar stenhårt med förtroende, gentemot kunder och återförsäljare. Två tredjedelar av våra bilar som rullar ute på vägarna är över tio år, då blir det som man identifierar Fiat med, säger Daniel Fritzdorf.

Med Stilon vände sig Fiat till en ny köparkategori och riktade in sig mest på kvinnor.

Fiat gick med annonser i månadsmagasin som Elle, Amelia och Elle á la Carte. Under lanseringsperioden som varade i två veckor gick de även i kvällspress och använde sig av bakbelysta utomhustavlor i storstäderna. Ett riktat dr-utskick gjordes även till 45.000 kvinnor i samband med kampanjen. Annonseringen i månadsmagasin fortsätter nu året ut.

Reklambyrån bakom lanseringen är Leo Burnett. Mediebyrå är Sandberg Starcom.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.