Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Få ökar marknadsföringen i lågkonjunktur

Publicerad: 12 maj 2009, 03:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Två av tre marknadschefer tycker att marknadsföring blir viktigare i lågkonjunktur. Men bara 7 procent ökar sin marknadsföringsbudget, visar en ny undersökning.


Lium har, på uppdrag av auditföretaget Marketing Clinic, intervjuat 100 vd:ar, företagsledare och marknadsdirektörer på stora svenska företag om deras attityder till marknadföring.

Två av tre marknadschefer, och 40 procent av de intervjuade vd:arna, uppger att marknadsföring blir viktigare i lågkonjunktur. Men bara sju procent svarar att de faktiskt ökar sin budget för marknadsföring under lågkonjunkturen.

- Det är en allmänt känd sanning att man bör satsa i lågkonjunktur för att kunna ta marknadsandelar. Men när det väl kommer till kritan är marknadsföringsbudgeten en av de första saker som ryker när kostnaderna ska skäras ned, säger Claes Peyron, vd på Marketing Clinic.

Han säger även att ett problem för många marknadschefer, när de ska argumentera för sin budget, är att de har svårt att visa exakt hur mycket försäljning varje investerad marknadsföringskrona ger. Att kartlägga detta är Marketing Clinics affärsidé.

- Avkastningen per investerad krona varierar kraftigt beroende på vilka medier som används samt en rad andra faktorer. Allt från att en investerad krona bara ger en krona tillbaka, till att man får tillbaka 15 kronor per investerad krona brukar vi se i våra mätningar, säger Claes Peyron.

Inte helt oväntat kommer undersökningen även fram till att förtagen anser att det är viktigt att följa upp sina marknadsföringsinvesteringar, men att få vet vilken avkastning de faktiskt ger.

75% av de tillfrågade svarar att de inte känner till vad deras marknadsinvesteringar verkligen ger i avkastning. Mer än 30 procent är osäkra på om marknadsföringen verkligen bidrar till att nå företagets övergripande målsättningar.

Marketing Clinic har i dagsläget kunder som If, Carlsberg, L'Oréal och Mercedes

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.