Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Expressens vd: Vi kan komma i fatt Aftonbladet

Publicerad: 12 Februari 2008, 13:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Expressen anser sig ta marknadsandelar på kvällstidningsmarknaden. Vd Bengt Ottosson tror att Expressen har en chans att komma i fatt Aftonbladet.


Bokslutet kom i dag och vinsten vek ner 9,9 procent till 92 miljoner kronor.

- Papperstidningssidan gick ner, men vi ökade på den digitala sidan, säger Bengt Ottosson.

30 procent av intäkterna på dryga 1,6 miljarder kommer från det som inte utgör upplageförsäljning, alltså annons och tilläggsprodukter.

- Över tid tror vi att den delen ska växa. På den digitala sidan överväger annonsintäkterna. Under 2008 står de övriga intäkterna för en bra bit över 30 procent av det som inte är upplaga.

Upplagan minskar och ligger runt 300.000 per månad nu. "Någonstans där", ska upplagan ligga.

- Vi tror inte på någon stor tillväxt. Ambitionen är att bromsa upplagetappet och stabilisera upplagan.

Bengt Ottosson uppskattar Expressens andel av kvällspressmarknaden till 45 procent.

- Vi har tagit lite andelar under 2007. Det gjorde vi även 2006 och ambitionen är att göra det också 2008.

Så du tror att ni kan komma i fatt Aftonbladet?

- Det är klart att det finns möjligheter. Men det är en lång väg att gå. För 15 år sedan trodde ingen att Aftonbladet skulle gå förbi Expressen. Men huvudmålet är att tjäna mer pengar.

Hur ska ni tjäna mer pengar?

- Vi måste både jobba med att utveckla intäktssidan, framförallt digitalt och jobba med kostnaderna. Vi har delvis byggt parallella organisationer för print och webb och det måste vi titta på.

Alltså, ni vill slå ihop pappers och nätredaktionerna?

- Vi måste skapa en fortsatt ökad effektivitet.

Nådde ni era mål för 2007?

- 2007 blev något bättre än vi trodde, utom för den digitala sidan som inte nådde riktigt upp till målen. Vi hade tuffa mål, så har vi haft en del tekniska problem och vi upplever att konkurrensen har blivit tuffare från både de traditionella medieföretagen som nya aktörer. Internet börjar bli lika konkurrensutsatt som andra medier.

Och hur går det med era lokala sajter?

- Där har vi inte riktigt nått målet för 2007. Det är en lång väg att gå, vi ser att vi måste ha tålamod. Vi fortsätter att utveckla oss lokalt och släpper det inte.

Vad har ni för mål för Expressen.se?

- Vi ska bli jättestora, mycket större än i dag. Det är alldeles givet.

Och ge Aftonbladet en match?

- Ja, det är rimligt.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.