Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Expressen slipar varumärket och byter redaktionsledning

Publicerad: 12 Maj 2008, 13:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Dagens Media kan berätta att tre Expressen.se-chefer tar plats i Expressens redaktionsledning.Tidningen har dessutom anlitat två varumärkeskonsulter som ska se över Expressens alla varumärken.


Expressen stuvar om i redaktionsledningen, bland annat till följd av att PM Nilsson har lämnat tidningen och att Staffan Erfors slutar som chefredaktör på Kvällsposten.

Nya medlemmar i redaktionsledningen är, enligt vad Dagens Media erfar, Expressen.se-cheferna Alexandra Forslund, Mattias Carlsson och Mattias Lundell.

Enligt Irina Halling, informationschef på Expressen, är det inte spikat att de tre Expressen.se-cheferna ska finnas med i redaktionsledningen.

Trion befinner sig just nu i en "utbyggd" redaktionsledning som ska diskutera det planerade fördjupade samarbetet mellan papperstidningen och webben.

- Sen får man avgöra om den utbyggda redaktionsledningen blir en definitiv redaktionsledning eller inte. Det beror på hur samarbetet mellan webben och tidningen ska se ut, säger Irina Halling.

Gamla medlemmar som stannar kvar i redaktionsledningen är Otto Sjöberg, Magnus Alselind, Viveca Hansson, Anna-Clara Welander, Thomas Mattsson, Per-Anders Broberg, GTs Lars Näslund, och Irina Halling.

Samtidigt som redaktionsledningen förändras arbetar två konsulter, Pär Owen och Daniel Steinholtz, med att gå igenom Expressens varumärken.

- Vi är inne i ett arbete där vi går igenom Expressens, Kvällspostens och GTs varumärken ihop med alla nya varumärken som blir på webben. Vi har idag en djungel av olika varumärken. Nu går vi igenom alla de profiler som finns under Expressens paraply för att bestämma hur vi ska använda varumärkena externt.

Expressens gamla figur getingen ska också ses över.

- Vi frågar oss om getingen bara är Expressen eller om den ska få vara med även i andra sammanhang.

Expressens varumärkesarbete ska vara klart i början av sommaren, för implementering under hösten.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.