Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Expressen: "Kvällsupplagan oviktig för annonsörerna"

Publicerad: 26 Mars 2001, 15:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Expressen lägger ner kvällsupplagan efter att gratiskonkurrenterna Everyday och Stockholm News klappat ihop. Enligt Expressen påverkar inte beslutet annonsörerna.


Kvällsupplagan läggs ned från och med skärtorsdagen. Planen fastslogs när

Stockholm News lades ned.

- Då förstod vi att Everyday inte skulle bli långvarig och bestämde oss för att

lägga ned kvällsupplagan, säger Per-Anders Broberg, administrativ redaktör på

Expressen. När vi inte möter någon konkurrens längre på eftermiddagarna från

gratistidningarna lägger vi hellre kraften på sporttidningen.

Nedläggningen innebär inga personalminskningar.

Enligt Expressens annonsdirektör Thomas Minnhagen innebär inte nedläggningen

några förändringar för annonsörerna.

- Kvällsupplagan spelar ingen stor roll för annonsörerna. Det har ju inte varit

så att vi har sålt annonser för kvällsupplagan separat. Det viktiga för oss är

att vi håller totalupplagan.

Hur går försäljningen?

- Det ser fantastiskt bra ut.

Och det beror på?

- Tidningarna som tappar har en stor andel platsannonser. Det har inte vi.

Möjligen söker annonsörerna de mest kostnadseffektiva kanalerna när

mediebudgetarna stramas åt. Kvällspressen brukar anses kostnadseffektivt.

Vilka branscher går bra?

- Möbel och inredning och spel och dobbel går bra. Och it och telekom och

finansiell information är fortfarande bra branscher för oss. Dessutom går

platsannonspaketet med Aftonbladet i Stockholm går bra.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.