Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Expressen Fredag plagierade brittiska Grazia

Publicerad: 18 Februari 2008, 10:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

En artikel i fredagens Expressen är i stort sett identisk med en text i brittiska magasinet Grazia, samtidigt som den saknar källhänvisning.- Vi är inte ensamma om att hämta inspiration och idéer från andra tidningar, säger Expressen Fredags chef Cecilia B Jonson.


"Det kostar att ligga på topp. Fredag tar på sig Janne Josefsson-glasögonen och granskar", står det i en artikel i Expressens fredagsbilaga, med rubriken "Så mycket kostar kändislivet".

Men faktum är att samtliga uppgifter har hämtats från artikeln "How much does it cost to be...", publicerad i brittiska tidningen Grazia, uppger tidningen Rodeo. Expressen har inte hänvisat till någon källa.

Grazias - och Expressens - artikel listar utgifter som olika kända kvinnor skulle kunna tänkas ha under en vecka.

Under Kate Moss namn skriver Expressen:

"Smokingjacka från den egna linjen på Top Shop: 0kr."

Grazias originalversion:

"Tuxedo jacket from the Kate Moss for Top Shop line: Free."

Cecilia B Jonsson tycker inte att Expressen har gjort något fel.

- Så här jobbar många tidningar, vi är inte ensamma om att hämta inspiration och idéer från andra tidningar, säger hon.

Men i det här fallet skulle det kunna betraktas som mer än bara en lånad idé?

- Det är så vi jobbar när vi samlar ihop fakta från olika håll. Jag har inte sett Grazia-artikeln. Ingen skugga faller på reportern, hon har inte gjort fel. Det är klart att vi hade kunnat vara tydligare med att hänvisa till var uppgifterna kommer ifrån.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.