Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Experterna stödjer Riksmedia

Publicerad: 25 November 2008, 10:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Riksmedia är den enda större aktören som står utanför Orvesto Dag. Printexperterna säger sig ha förståelse för annonspaketets beslut. "Det blir svårare för printplanerare att hålla kolla på tidningar som står utanför, men det har vi väl betalt för" säger Johanna Alanko på Adon.


Som Dagens Media tidigare berättat har Riksmedia valt att inte vara med i Orvesto Dag, dagspressens nya räckviddsvaluta som lanseras nästa vecka. Anledningen är att Riksmedia anser att modellen är anpassad efter storstadstidningarna. Till exempel tillfrågas panelen om vad de läste i dag, igår och i förrgår, vilket Riksmedia inte anser är relevanta frågor för mindre tidningar som inte kommer ut varje dag.

Johanna Alanko, mediechef på Adon, säger att hon har förståelse för Riksmedias bojkott:

- Det blir svårt för en tidning som kommer ut en gång i veckan när frågorna är ställda så. Men jag tycker inte att medievalet ska baseras på vad Sifs databas säger, man måste kunna göra en mer lokal undersökning än så. Jag tror inte att det är någon större fara för Riksmedia att ligga utanför, inte just nu i alla fall.

Men om alla andra är med kan de stå utanför i längden?

- Ja, hellre att de står utanför än redovisar felaktig data. Då får man ta hänsyn till det när man planerar, det blir svårare för printplanerare att hålla kolla på tidningar som står utanför, men det har vi väl betalt för.

Johan Drakenberg, vd för Branschmedia, håller med.

- Jag är personligen positiv till Orvesto Dag, men jag kan ha förståelse för Riksmedias invändningar eftersom de har många mindre fådagarstidningar. Orvesto Dag är framför allt en jättebra valuta för storstadspressen, som Aftonbladet, Expressen och Metro Metropol, säger han.

Mediacoms printchef Jimmy Bolander tycker att det är "tråkigt" att inte Riksmedia är med på tåget.

- De står ju för en ganska stor del av dagspressen. Jag har dock en viss förståelse för deras invändning kring fådagarstidningar, men detta bör kunna gå att lösa och reglera på något sätt i mätningen, säger han.

Han välkomnar Orvesto Dag, säger han:

- Men för att marknaden ska börja kunna använda siffrorna mer frekvent i det löpande arbetet så bör man börja koppla detta tydligare till en uppföljning - det vill säga där tidningarna arbetar mer med Orvesto Dag kopplat till kontaktgarantier för att säkerställa att annonsören får de konktakter man planerat och köpt efter. Kan vi kombinera denna redovisning tillsammans med ökad kunskap kring läsning mellan olika dagtyper, säsongsvariationer etcetera så vore det naturligtvis användbart.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.