Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Experterna sågar TV7

Publicerad: 28 januari 2009, 05:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:23

TV7 fyller inget hål på marknaden, snarare tvärtom. Samtidigt kommer kanalen att hamna i ett dåligt förhandlingsläge med distributörerna, säger mediebyråexperter till Dagensmedia.se.


- Det finns idag få kanaler på den nordiska tv-marknaden med en liknande profil som TV7. Kanalens ambition är att ge tittarna ett bra nytt alternativ till i första hand de nationella tv-husens nischkanaler.

Så sa TV7:s vd, Ignas Scheynius, till Dagensmedia.se igår, tisdag, i samband med att TV7 berättade om sina lanseringsplaner och nya tablå.

Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit, är av en annan uppfattning.

- Det finns inget hål att fylla. Det finns så mycket mer ratings än vad det finns pengar just nu. Både trean, fyran och femman är överviktiga motkvinnor i sin ratingleverans.

Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom, håller med.

- Långfilmer, serier och kvinnor i den mest efterfrågade målgruppen. Det känns inte som en brutalt unik positionering. Sen är det så klart en fråga om hur stor penetration de kan får och hur många distributörer som har kanalen, säger han.

TV7 vill främst hämta sina intäkter på distributionen. Men de kommer att ha ett ganska dåligt förhandlingsläge med distributörerna, säger Patrick Wallin.

- De har inga egna serier, de får inte förstatjing på de stora grejorna, för det lär de inte ha de ekonomiska musklerna till.

Johnnie Åkerström är inne på samma spår:

- Lycka till med att förhandla fram distributionsintäkter i en lågkonjunktur där det finns större paket som vallas in hos distributörer. Reklamintäkter kan de heller inte räkna med tanke på ratingläget kontra efterfrågan, säger han.

Han fortsätter:

- Tidigare hade TV7 Aftonbladet bakom ryggen som kunde promota kanalen i den stora mäktiga papperstidningen. Trots det var det svårt och trögt. Nu ska TV7 leva på egna meriter och det blir svårt.

Martin Schori

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.