Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Experter/tyckare

"Sverige – ny hub för global mediekompetens"

Per Jönsson, affärsdirektör på OMD.

Foto: Press

KRÖNIKA. OMD:s affärsdirektör, Per Jönsson, ger sina tre starkaste förklaringar till varför Sverige blivit en samlingsplats för global mediekompetens.


Publicerad 2019-02-20 12:17

Ämnen i artikeln:

OMD

Dela artikeln:

Jag har suttit i tillräckligt många internationella pitchmöten för att fastställa följande två sanningar: 1. Svensk mediekompetens är i absolut världsklass och 2. I takt med att svenska bolag globaliserats har världen fått upp ögonen för Stockholm.

Sveriges många framgångar inom såväl tech som reklam har länge varit ett erkänt och hyllat faktum som har lett till ett nästintill oproportionerligt intresse för svensk talang, men när det kommer till mediekompetens har det historiskt sett väldigt annorlunda ut. London, Berlin och New York har länge ostört fått agera hubbar för våra kunders centrala mediestrategi. Det är just här vi ser ett tydligt skifte. Trenden är glasklar, det senaste året har förfrågningarna om att använda Stockholm som strategisk kommunikationshub ökat dramatiskt. Glädjande för det svenska medielandskapet såklart, så låt oss teorisera lite om de faktorer som ligger bakom förflyttningen.

Globala ambitioner ställer nya krav

Sverige har klarat omställningen från industri- till it-nation med bravur. Om gårdagens hjältar var Ikea, ABB och Volvo så är dagens och morgondagens stjärnor, Spotify, Polestar, King och Klarna. Bolag som har lyckats med att disrupta sina branscher och skapat produkter som är intressanta för en global marknad.

Den mogna digitala konsumenten

Även om Ines Uusman hade en högst skeptisk syn på omställningen till ett mer digitaliserat samhälle så var Sverige en nation som ganska tidigt lanserade storslagna visioner om bredband till alla. Vi är en nation som tidigt ställde om skolor och universitet för att bättre möta morgondagens krav på en modern arbetsstyrka. Som en konsekvens av de satsningar som vi sjösatte under 90-talet är vi idag ett av världens mest utvecklade länder ur ett it-perspektiv. Tack vare att vi som marknad definieras av hög digital mognad och svårflörtade konsumenter har Sverige blivit den perfekta testplattformen för att skapa strategier som sträcker sig bortom specifika kanaler.

Datan sammanslås för att skapa hållbar kommunikation

Tiden då man kunde dra skiljelinjer mellan online och offline, mellan kortsiktigt taktiskt och långsiktigt strategiskt är sedan länge förbi. Här har flera aktörer i Sverige kommit betydlig längre både strategiskt och praktiskt än många av våra internationella motsvarigheter. Datan ger oss möjligheter att berätta en story i en konsumentresa som är omöjlig att förutspå. Att lägga samtliga mediaköp (från SEM till TV) på EN byrå har blivit det mest logiska valet. Ett exempel på detta är Vattenfall som beslutade, efter en digital-pitch, att lägga samtliga medieköp hos oss på OMD. Trots möjligheterna och fördelarna att lägga samtliga köp på en byrå ser vi allt som oftast internationella byråkonstellationer som inte tillåter delning av data mellan medierna dvs. kvar i silotänket, vilket kan bli förödande för annonsören långsiktigt.

För att sammanfatta. Som en konsekvens av att så många svenska bolag har lyckats slå igenom på en global marknad och det faktum att digitala kanaler idag tar mer än 50 procent av medieinvesteringarna har svenska mediebyråer kunnat bredda sitt scope från lokala printkampanjer till ett globalt digitalt mindset för våra kunder. De annonsörer som vi jobbar med enligt den modellen får fördelen av färre kontaktytor, strategi i världsklass från en av världens mest avancerade marknader, lokal expertis i utförandet och en enda återrapportering där enhetliga KPI:er över flera marknader möjliggör för smartare affärsbeslut.

Det är med den här typen av kunder som vi på OMD växer mest med just nu. Vem vet, om fem år kanske även vi mediebyråer stolt kan tillhöra den framgångsrika skara som hyllats så länge inom reklam och it-sektorn! I morgondagens värld vinner kompetens över geografiskt läge alla dagar i veckan och landet lagom är nu på riktigt att räkna med i det globala landskapet som kallas media.

Per Jönsson, business director, OMD Sweden

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.