Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Experter/tyckare

”Starta en gemensam och gratis streamingtjänst”

Publicerad: 13 Juni 2019, 07:11

Foto: Janne Næss

En gemensam gratis streamingtjänst med innehåll från programbolagen i Norden är vad som krävs för att stå pall mot de globala giganternas kapprustning, menar Jonas Rydholm Birmé, streamingexpert på Eyevinn Technology.


Ämnen i artikeln:

streaming

Streaming växer i Norden, mer än hälften av alla svenskar har ett Netflix-abonnemang och till hösten väntas Disney och Apple tåga in på den redan trånga marknaden av betaltjänster. Netflix höjer priserna för att försvara sin position, nya aktörerna dumpar priserna för att få in en fot på marknaden och det dröjer nog inte länge förrän någon ger sig in och erbjuder en gratismodell. 

På tekniksidan förflyttas gränserna hela tiden med högre upplösning, förbättrad färgåtergivning (4K/HDR) och tekniskt mer påkostade produktioner. En teknikutveckling som leds av giganterna och som redan idag erbjuder HDR för alla sina egna produktioner. Här ligger streamingtjänsterna i Norden långt efter och teknikgapet växer sig allt större. 

Då prognosen för kanalhusens räckviddskanaler är nedåtgående samtidigt som online video växer ser annonsörer över sina medieinvesteringar. Medieinvesteringar på tv i maj är den sämsta sedan 2014 medan ackumulerat är online video den kategori som ökar mest under året. 

En användare här i Sverige har idag runt 12–14 betaltjänster att välja mellan och då är inte tv-operatörernas tilläggstjänster inkluderade. Jag tror att kanalhusen i Sverige och även i Norden skulle tjäna på att samarbeta. Tänk om de skulle erbjuda en gemensam gratis streamingtjänst och dela på investeringskostnader som behövs för att täppa till teknikgapet. Tänk att användaren bara skulle behöva en app och där finna allt samlat på samma ställe och det är gratis för användaren och inte inkräktar på plånboken. En tjänst som bygger på en affärsmodell baserat på programbolagens egna annonsaffärer då det tekniskt både går att mäta och styra vilken reklam som visas i anslutning till respektive programbolags innehåll. 

Runt om i Europa ser vi redan idag denna typen av samarbete med exempelvis BritBox i UK, NLziet i Nederländerna och Joyn i Tyskland. 

Det är dags för något liknande här i Norden innan de globala giganterna tar den här delen av kakan. 


Ämnen i artikeln:

streaming

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.