Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Experter/tyckare

Så säkrar du annonsering i appar

Publicerad: 4 Februari 2019, 09:51

Jonas Söderqvist, Nordeuropachef Pubmatic

Foto: Press

KRÖNIKA. Reklam i mobilappar är en perfekt lösning för annonsörer, men det är viktigt att göra sin hemläxa, skriver Pubmatics Nordeuropachef Jonas Söderqvist.


Ämnen i artikeln:

ProgrammaticPubmatic

Reklam i mobilen fortsätter växa starkt. Enligt IAB står mobilreklam för närmare hälften av de totala europeiska reklaminvesteringarna och Pubmatics statistik visar att det är reklam i mobilappar som växer snabbast.

Det är framförallt användarnas relation till mobilapparna som är attraktiv för marknadsförare. Här finns chansen för varumärken att komma närmare en lojal och avslappnad användargrupp. Särskilt reklam i spel-appar kan, med hjälp av primärdata och kreativa format, byggas in i själva upplevelsen och göra den mindre påträngande. Resultatet blir att varumärken kan nå en superengagerad publik med en skräddarsydd upplevelse. Att det dessutom finns skalningsfördelar gör inte intresset mindre.

Jämfört med display, som funnits länge och där det därför finns bättre kontrollmekanismer, är mobilappar en ung kanal, och med det kommer risken för bedrägerier. Ovana köpare är rädda för att testa men går då miste om nya spännande möjligheter att skapa engagemang.

Mobilapps-världen består av två miljöer: iOS och Android. iOS är strängare och det är svårare för utvecklare att komma in i deras App Store medan Google har en lite mindre tuff attityd och det, kombinerat med att fler konsumenter använder Android-mobiler än iOS, gör att bedragare framförallt väljer Android som ett sätt att ta sig ut på marknaden. Intressant att notera är även att annonsören får mindre kampanjdata från iOS och därför också ofta väljer att prioritera Android.

Ställ frågor och var uppmärksam!

Alla annonsmiljöer har sina utmaningar och annonsörer bör närma sig reklam i mobilappar med samma noggrannhet som andra kanaler. Det innebär att kontrollera publicisten:

– Är de TAG-verifierade?

– Vilka tredjeparts-lösningar jobbar de med för att hantera bedrägerier och

kvalitet?

– Har de så kallad “consent-led” trafik, dvs har konsumenten gett sitt OK?

– Gå igenom app-listan, och läs kommentarer och recensioner, är de positiva?

Till syvende och sist handlar det om att ställa frågor och vara uppmärksam för att säkra bra kvalitet. Testa genom att börja med publicister du redan känner och fokusera på var du vill att dina annonser ska synas.

Använd flera mått

Reklam i mobilappar är traditionellt en resultatfokuserad kanal där framgång mäts per aktivitet, till exempel per nedladdning. Ett sånt fokus innebär minskad risk för bedrägerier eftersom en publicist som inte ger värde snabbt försvinner från kampanjen. Rent generellt leder det även till att antalet bedrägerier minskar. För varumärkesbyggande, där det handlar om att få fram ett budskap, kan räckvidd vara ett viktigare mått. Men även här kan resultatorienterad statistik som click- through-rate (CTR), fungera som en markör för att se om en kampanj varit framgångsrik. Att uppnå viewability-mål är toppen, men med fler mått kan du även analysera om platsen där dina annonser visas driver värde eller inte, samtidigt som du enklare kan upptäcka och hantera bedrägerier.

Vad är premium?

På desktop är det inte så svårt att identifiera vad som är “premium”. Det är betydligt knepigare bland mobilappar. Varumärken anser till exempel inte alltid att spel är premiuminnehåll. Men spel har lojala användare som lägger mycket tid på att spela och det handlar inte bara om unga män. Enligt Mediakix är 63 procent av mobila spelare kvinnor och 60 procent av dem spelar dagligen, jämfört med 47 procent av manliga mobilspelare.

En bra app fokuserar på att användaren ska ha en positiv upplevelse. Det leder till engagerade användare med bättre inställning till annonser, vilket gör dem till en premium-målgrupp. Viewability och resultat-statistik slår dessutom ofta andra kanaler. Det gäller alltså att fokusera på målgruppen, snarare än fastna vid att det handlar om just mobilspel.

In-app saknar kanske de kontroller som finns för etablerade desktop, men vi ser en förändring med lansering av lösningar som app.ads-txt. Konsumenter lägger största delen av sin tid på mobilappar så annonsörer måste därför hitta effektiva sätt att använda kanalen om de vill skapa engagemang med sina målgrupper.

Jonas Söderqvist, Nordeuropachef Pubmatic


Ämnen i artikeln:

ProgrammaticPubmatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.