Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Experter/tyckare

Rapport från Slush: "Inget är nytt - allt är nytt"

Popfenomenet Slush är avslutat för 2018, det kanske mest händelserika året inom tech på ett decennium. Ivrigt och förväntansfullt sökte vi oss igenom de neonupplysta hallarna för att studera startup-scenen inom just vår industri - media. Där fanns inte mycket att se, skriver Jacob Lovén och Daniel Weilar.


Publicerad: 13 December 2018, 13:00

Ämnen i artikeln:

Eventdigitalt

Jacob Loén och Daniel Weilar om techeventet Slush.

De senaste åren har flertal entreprenörer tagit sig an AI, blockchain och annan nextgen-teknik för att driva förbättring inom sina respektive industrier. Det har gett upphov till alltifrån fintech till edtech och medtech. Dessa entreprenörer har disruptiva och spännande idéer om hur världen kan förändras och räddas, hur utbildning kan nå ut till världens alla hörn, hur man med hjälp av big data kan förutspå hjärtattacker. Men inom media verkar det vara förvånansvärt skralt - åtminstone just här på Slush.

Man kan ha sina teorier om varför det är så, men nog har det en hel del med plattformarna att göra. De högst värderade bolagen i världen, med R&D-budgetar som är flera gånger högre än Sveriges totala forskningsbudget, hindrar medieentreprenörerna från att sätta tänderna i nya, smarta idéer inom reklam och marknadsföring. Uttrycket "Whatever they are doing, stay away", som refererar till Faang, har gjort intryck på många av våra entreprenörer. Inte så konstigt det. De har lyckats placera sig mitt i hjärtat av medievärlden och finansierar idag stora delar av sina framtidsbyggen med resurser som tidigare ägnats åt medieindustrin, närmare bestämt annonsering och innehåll.

Tittar man på Slush-innehållet mer övergripande, så ser man en annan intressant utveckling från tidigare år: mognad. Nya teknologier var ett nyckeltema även i år, men skillnaden är en allt mer pragmatisk approach bland bolagen. Bitcoin har blivit blockchain, AI har blivit algoritmer och data har blivit learnings. Man har gått från lösa visioner till diskussioner om faktisk tillämpning. Vissa lyfter fram att de nu förstår hur lite de egentligen vet om tillämpningarna och att det kommer krävas hundratusentals vassa hjärnor som underifrån bygger upp framtidens smarta appliceringar. Medan andra, en aning omtumlade, åtminstone kan visa upp de initiala resultaten på hur världen kan komma att tillämpa det nya. Med andra ord handlar det om nya teorier på inte längre så nya teknologier.

Den här approachen tror vi kommer att bli väsentlig. Visserligen hejar vi ivrigt på de uppstickare som startar eget bolag, utmanar och disruptar, men för medievärlden handlar det nu egentligen om att förstå. Den klassiska termen "underserved needs among consumers" har aldrig varit mer sann. Vi måste utmana gamla sanningar om vilka värden vi levererar - idag och i framtiden. Vi måste utmana affärsmodellen och därefter leta tillgänglig, applicerbar teknologi. Svaren finns där. Vi måste bara börja ställa rätt frågor.

Jacob Lovén, Innovationschef på OMD

 och Daniel Weilar, Medie-entreprenörer

Ämnen i artikeln:

Eventdigitalt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.