Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Experter/tyckare

PHD: ”Det första som behövde förändras var vår interna kultur”

Publicerad: 16 Juni 2020, 05:32

”Vår kundportfölj var utmärkt, men vi hade inte den kontroll över vår ekonomi som vi borde”, skriver Alexandra Nyholm, COO på PHD.

Under 2016 kantades PHD av dalande siffror, vd-avhopp och flertalet uppsägningar. COO Alexandra Nyholm skriver öppet om hur mediebyrån arbetat för att vända trenden. ”Som COO kan jag säga att det fanns tillfällen där jag kände att jag ville kasta in handduken”, skriver hon.


Ämnen i artikeln:

PHD

PHD är en mediebyrå som är en del av Omnicom Media-nätverket. Att leda en mediebyrå i dag är inte en lätt uppgift. Tekniken är under ständig utveckling, kostnadstrycket är högt och tillgången till mycket specialiserade talanger är begränsad. De är alla externa faktorer som gör våra affärsutmaningar ännu mer utmanande. 

Under 2016, utöver dessa externa faktorer, hade vi en hel del interna problem. Vi hade precis förlorat vår vd, team-medlemmar sa upp sig varje vecka och vår ekonomi var nästan nere på rött. 

Under 2017 anlitade vi den tidigare CMO från Samsung Nordics för att bli vår vd. Vi behövde någon med affärserfarenhet för att fixa siffrorna som sjönk var dag. Vår kundportfölj var utmärkt, men vi hade inte den kontroll över vår ekonomi som vi borde. Vi visste dock att det första som behövde förändras var vår interna kultur. Teorin fanns på plats, våra värderingar, vårt uppdrag, men hur gör vi dem till en del av vårt teams liv?

Dessa var några av de beslut vi var tvungna att ta och som jag rekommenderar att ni överväger.

1. Våga anställa seniora personer
Personalens medelålder på mediebyråerna är vanligtvis ganska låg. De yngre i branschen är tekniskt kunniga, en expertis som behövs i en mediebyrå idag, och deras driv och energi är avgörande för att ett företag ska växa. Med det sagt kan vi inte underskatta den erfarenhet och kunskap som seniora team-medlemmar bidrar med till teamet. Att anställa äldre talanger innebar att vi gjorde våra månatliga utgifter ännu högre, men vi såg detta beslut som en viktig investering som måste göras. Nyckeln var att locka dem till byrån.

Att ha ett förberett team är avgörande för alla företag, oberoende av verksamhet.

2. Fixa grunderna
Med ett seniort och mycket kompetent team på plats började processerna och rutinerna falla på plats. Som konsultbyrå är ordentlig planering avgörande för att minska obetalda timmar och fånga affärsmöjligheter. Vi hade tydliga mål och en plan för hur vi kommer dit.

Kom överens om var ni ska, och gör en plan för hur ni kommer dit.

3. Var transparent
Ibland är det inte lätt för oss som ledning att vara helt transparent med vårt team. Det är inte alltid så lätt eller uppmuntrande att vara öppen för kritik och åsikter som ledare i en skakig organisation. Vi visste dock att öppen dialog var ett måste för att bygga den kultur vi var ute efter.

Gör ert team medvetet om utmaningarna och låt dem hjälpa till att hitta den nya vägen.

4. Acceptera att detta kommer bli en lång resa
Det finns ingen enkel lösning, uthållighet och hårt arbete är avgörande för framgång. Det tar mer tid än vi förväntat oss. Att hålla BOD informerad om vår strategi var avgörande; de behövde förstå vår fulla plan och att resultaten bara skulle visa sig efter år av hårt arbete.

Dela hela er långsiktiga strategi med er BOD och aktieägare.

I dag, tre år senare, mitt under en pandemi, är vi i bättre form än någonsin. I vår interna undersökning har våra kollegor gett högsta poäng i alla parametrar. I början av 2017 var 50 procent av våra kollegor olyckliga eller neutrala gentemot vår organisation.

I dag är 90 procent nöjda med att vara en del av vårt team och vår ekonomi är tillbaka på rätt spår igen. 

När vi analyserar våra resultat på marknaden har Recma, ett av de mest respekterade undersökningsföretagen som utvärderar mediebyrå-industrin, meddelat att vårt företag är den andra snabbast växande mediebyrån i världen. Att påpeka allt detta betyder inte att vi inte har vår del av utmaningar, vi har fortfarande mycket arbete kvar att göra, men nu är vi bättre förberedda för det.

Som COO kan jag säga att det fanns tillfällen där jag kände att jag ville kasta in handduken, men hårt arbete, hängivenhet och samarbete lönade sig.

Alexandra Nyholm, COO för PHD Media Sweden

Ämnen i artikeln:

PHD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.