Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Experter/tyckare

Linda Palmgren om 2019: "Varför pratar vi inte om hållbara byråsamarbeten?"

Efter att ha tagit del av flera insiktsfulla spaningar slår det mig att jag saknar hållbarhet som trend framåt. Hållbarhet, som har blivit en hygienfaktor att uttrycka sig tydligt kring i de flesta branscher, verkar ännu inte ha gjort entré som faktor i kommunikationsbranschen, skriver Starcoms vd Linda Palmgren.


Publicerad: 02 Januari 2019, 12:40

Ämnen i artikeln:

Linda PalmgrenStarcom

Starcoms vd Linda Palmgren sätter fokus på hållbara byråsamarbeten i sin krönika om 2019.

Foto: Janne Næss

Inför det nya året ser vi en mängd spaningar om framtidens kommunikation. I vårt ständigt föränderliga marknadsföringslandskap är det givetvis svårt att spå framtiden. Det finns dock mönster och växande trender från de senaste åren som jag tycker är viktiga att reflektera över eftersom jag tror att de kommer att påverka de kommande årens framgång. Efter att ha tagit del av flera insiktsfulla spaningar slår det mig att jag saknar hållbarhet som trend framåt. 

Låt mig förklara vad jag menar med hållbarhet här:

När det mesta i vår byråvärld under det gångna året har gått under temat transparens, med full transparens som en given hygienfaktor i ett partnerskap, har jag inte sett ett enda frågetecken kring de pitchförfaranden som ger tillbakablickar till nittiotalet. Allt annat utvecklas konstant. Vad har hänt med utvecklingen av byråsamarbetet? Varför pratar vi inte om ett hållbart byråsamarbete?

För nog är det motsägelsefullt att det priskrig som råder i mediebranschen drivs genom ett uråldrigt pitchförfarande, som enbart fokuserar på kortsiktig konvertering, samtidigt som allt annat pekar på urvattning av varumärken och att strategierna egentligen borde innehålla något helt annat? Men det är klart, om ett partnerskap enbart innebär att betala så lite som möjligt, var finns utrymmet för att göra skillnad på riktigt? 

Min övertygelse är att allt går att utveckla till det bättre. Låt oss driva mot en mer hållbar framtid där alla pitcher också blir mer transparenta. Ett exempel på det skulle kunna vara att alla timmar som läggs ner utan ersättning kan synliggöras på samma transparenta sätt som allt annat i vår byråvärld. Pitcher i sig är fantastiskt roliga och något som skapar puls och momentum, att få använda all kunskap och all kraft vi tillsammans besitter är fantastiskt. Men det måste bli en bättre balans mellan de timmar vi lägger ner och möjligheten för en kund att ta ett beslut utifrån rätt parametrar. I slutändan handlar vårt uppdrag om att generera faktiska resultat för våra uppdragsgivare. I en hållbar pitch borde fokus ligga på detta. 

Ledarskap med medmänsklighet

Hållbart byråarbete handlar om att ge rätt förutsättningar för individer att utvecklas och konstant lärande är en del av glädjen som finns i att arbeta på byrå. Och att ha kul på vägen. Ledarskapet handlar om att skapa en drivande och en engagerande arbetsmiljö där alla vill utmana och göra sitt yttersta. Att skapa team som får utrymme till innovation och kreativitet. Ett hållbart byråarbete handlar om att ge våra kund-partnerskap rätt förutsättningar att lyckas. Detta borde utvärderas i pitcherna, inte bara pris. För mig handlar ledarskapet i en byråvärld inte om att administrera människor och timmar. Det handlar om att generera resultat för våra uppdragsgivare och för att uppnå resultat handlar ledarskapet om att se varje individ och skapa rätt förutsättningar för varje person till ett team att leverera resultat och med det göra skillnad, på riktigt.

Jag vill tro att man helst väljer en byrå och affärspartner med rätt värderingar och som har fokus på hållbart byråarbete? Med fokus på ett partnerskap där transformation genom affärsutveckling, organisationsfrågor och digitalisering är lika viktigt som ett enstaka medieköp.

Jag skulle i vilket fall gladeligen betala lite mer för en pitch eller strategi om jag visste att partnerskapet ledde till en stark utveckling för mitt bolag och där samarbetet fokuserade på bra framtida resultat. Hållbart byråarbete skall handla om hållbar och därmed resultatfokuserad kommunikation och ge rätt förutsättningar att lyckas 2019. 

 

Här följer 6 tips och marknadsföringstrender att vara uppmärksam på 2019:

1. Kundrelationer och din målgrupps kommunikationspreferenser

Den första frågan att ställa sig; Hur kommunicerar våra kunder? Grunden är att det kommer att vara avgörande att förstå hur varumärkets kunder och målgrupp kommunicerar. Tekniken har utvecklats enormt under de senaste åren. Människor förväntar sig att företagen kommer att kommunicera med dem på ett sätt som de gillar. Därför är det så viktigt för marknadsförare att vara medvetna om sina kunders kommunikationspreferenser.  Konsumenterna vill inte att företagen ska glänsa över dem. De söker legitimt förtroende och äkta relationer.

2. Allt handlar om content

Visste du att 78 procent av konsumenterna säger att personligt relevant innehåll ökar deras köpintention? Exponering är inte det samma som att få någons uppmärksamhet, på riktigt. Utan snarare att uppmuntra dem att dela och engagera sig kring det innehåll som skapas. Ditt innehåll måste vara relevant. Innehåll öppnar dörren för dubbelriktad kommunikation där du låter kunderna vara delaktiga och skapa en arena för umgänge, vilket är avgörande för att bygga förtroende över tid.

Branschen är extremt eftersatt när det kommer till creative social content. Ingen verkar ha ifrågasatt hur man på bästa sätt bör nyttja ett högteknologiskt verktyg som exempelvis instagram eller podd, vilket är såväl den perfekta ihopplockade ”tv-kanalen” eller ”radio-kanalen” i allas telefoner personligt utformad av användaren. 

Fortfarande ska varumärken kommuniceras med superlativ, produkter och loggo i bild som influencerna själva ska kommunicera. Från ett varumärkesperspektiv att kunna kontrollera processen så gott det går gör att man använder sig av ett 50-tals manér när det kommer till dessa samarbeten. Det är det vi ser i flödena som efterfrågas av varumärken och byråer och det är det som produceras. 

Om du ska lyckas med din innehållsstrategi behöver du tänka till. Brand storytelling handlar mer om hur du engagerar dina kunder. Helt enkelt hur kan varumärket spela en viktigare roll i människors liv?

Dagarna där vi publicerar lite random socialt innehåll på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn är helt enkelt över. En tydlig content marketing plan fylld med innehåll som hjälper dig att skapa engagemang på riktigt är avgörande för att anpassa ditt innehåll till dina affärsmål 2019.

3. Influencer marketing 2.0

Vi människor vill gärna placera saker och ting i fack. Så även inom detta område. Det flödar av buzzwords som exempelvis micro influencers, nano influencers. Många ord beskriver och kategoriserar antalet följare och i detta fall dessutom kanalspecifikt för just instagram. Vilket inte är primärt eftersom det finns en mängd olika sociala medier. Samt att det är relationen varumärken emellan, genvägen till befintliga relationer och det innehåll som skapas är värdet i grunden. Att sedan organisk räckvidd har större potential till konvertering och att färre följare ofta påvisar större engagemang, utesluter inte det faktum att resultatet naturligt ökar när innehåll få vingar och med det tar vara på det innehåll som skapats. Även det faktum att en influencer med ett stort nätverk självklart når fler människor och med det påverkar flera. Om det är bra beror självfallet på vilka målsättningar samarbetet ska generera. Med "people driven marketing" är det viktigt att ta vara på alla synergier och säkerställa integrering i befintlig content markering plan. 

Det finns såklart en mängd olika potentiella influencers. Allt från företagsledare, kändisar, artister till sociala influencers det vill säga de som blivit kända genom att de byggt upp sin följarskara genom sociala medier. Det är återigen verkligen inte enbart kändisar som krävs för att övertyga människor om att produkterna är värda att köpa.

Precis som denna trendspaning inleddes handlar det om först och främst om att vara medveten om dina kunders och målgruppens kommunikations-preferenser. Så du inför året kan justera din influencer strategi enligt vem din målgrupp är mest sannolik att bli inspirerad av. Titta inom ditt eget företag, dina egna anställda, liksom nuvarande kunder. De kan absolut vara dina bästa varumärkesförespråkare och evangelister. 

Nyckeln till framgång är kort och gott att först och främst välja rätt influencer, liksom en väl genomtänkt plan för att upprätthålla relationer, sätta mål och mäta resultat. Lägg tid på att skapa social content som berör, innehåll som är trovärdigt och som bygger samt etablerar relationer över tid.

4. Ta röstsökning på allvar

Experter som förutspår framtiden säger att de tror att nära 50 procent av alla sökningar kommer att göras genom röstsökning senast 2020. Det är såklart ingen som vet, men jag vet att mina barn växer upp i en värld där smart watches och smart speakers kommer att vara normen. Enligt sökmotormarknaden uppnådde röstbaserad handel i USA 1,8 miljarder dollar år 2017 och beräknas uppgå till 40 miljarder dollar år 2022. Röstsökning gör det inte bara lättare att hitta information online utan även enkelt att göra beställningar. Med tanke på hållbarhet minskar det också skärmtiden. Inför 2019, se till att du är optimerad för röstsökningar.

5. Visuella sökningar blir viktigare

Förutom röstsökningar ökar visuella sökningar. Google har länge aktiverat omvänd bildsökning, men ny kamerateknik gör det möjligt för människor att ta en bild av någonting i den verkliga världen och hitta information om det.

Pinterest lanserade sin funktion i februari och den sociala medieplattformen rapporterar att användarna genomförde över 600 miljoner kombinerade månatliga sökningar med den. För att nyttja kraften i bildsökning, försumma inte Pinterest i dina marknadsföringsinsatser, och optimera dina bilder på webbplatser och socialt för SEO.

6. Våga pröva dig fram

Våga pröva dig fram, kanske starta en podcast? Har ni inte testat med en bot för att ge bättre kundservice kanske 2019 är året du vågar. Vi gör som bekant mer och mer med mobilen och vi håller den helst med en hand vilket gör det mycket smidigare att titta på video med mobilen upprätt. Vill du ta fram material som främst ska tittas på i mobilen så gör det i vertikalt läge. Vertikal video är helt enkelt här för att stanna.

Hemligheten till framgång i 2019 kommer vara modet att prova nya saker men samtidigt utvärdera och våga välja bort. Prova nya format och medier, men också utvärdera och avsluta om det inte fungerar. Precis som jag nämnde ovan är äkthet och relevant innehåll nyckeln till framgång. Ta dig tid att planera en solid innehållsstrategi som lockar dina ideala kunder, tjänar din nuvarande publik och arbetar mot ett bredare mål. Det är verkligen viktigare än någonsin att ge ett värde till mottagaren.

Kort summerat:

Bli medveten om dina kunders kommunikationspreferenser. Lägg tid på att skapa social content som berör, innehåll som är trovärdigt, bygger och etablerar relationer över tid. Influencer marketing är ett sätt att stärka är relationen varumärken emellan, genvägen till befintliga relationer och det innehåll som skapas är värdet i grunden.

Försumma inte röstsökningar och visuella sökningar som blir allt viktigare under året som kommer. Jag har valt att inte gå in på AI eftersom jag tycker att det inte längre är en trend, men det fortsätter såklart att växa under året. 

Våga pröva dig fram och våga välja bort, en tydlig content marketing plan fylld med innehåll som hjälper dig skapa engagemang på riktigt är avgörande för att anpassa ditt innehåll till dina affärsmål 2019. 

Fokusera på ett bra partnerskap, vi ska jobba hårt och ha kul på vägen mot målet. Vilket leder till en positiv utveckling som uppnår resultat och det är viktigare än pris per enhet. Hållbart partnerskap ger rätt förutsättningar att lyckas 2019.

Huruvida framtidens kommunikation utvecklas beror på hundratals variabler och marknadsförare måste vara redo att förstå och anpassa sig till dessa förändringar, oavsett hur utvecklingen ser ut framåt. Under tiden är mitt råd att fokusera på ett hållbart partnerskap, det kommer vara din nyckel till framgång under året som kommer.

Gott Nytt År 2019 – våga och vinn!

Linda Palmgren, vd på mediebyrån Starcom

Ämnen i artikeln:

Linda PalmgrenStarcom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.