Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Experter/tyckare

”För att fånga framtidens tv-publik krävs träffsäkerhet i både innehåll och analys”

Publicerad: 20 Maj 2019, 11:02

Analys och innehåll har aldrig varit viktigare än idag när linjär tv-tittandet fortsätter att vika. Det skriver Ooyalas marknadschef Bea Alonso i en debattartikel.


Ämnen i artikeln:

streamingYoutubeNetflix

För bara några år sedan sågs streamad video mest som ett komplement till traditionell tv. Idag är allt annorlunda och även de mest inbitna är på väg att överge det klassiska linjära tv-tittandet. Just därför har analys och innehåll aldrig varit viktigare än idag. Det skriver Ooyalas marknadschef Bea Alonso i en debattartikel.

När vi på Ooyala började skriva om det förändrade videolandskapet för inte så länge sedan var det många som skakade på huvudet åt våra rapporter om åt vilket håll utvecklingen gick. Streaming sågs mest som ett komplement till traditionell tv, och Netflix och HBO:s möjlighet att stöpa om medielandskapet ifrågasattes. Idag är förändringen närmast ett faktum och spelplanen ser helt annorlunda ut. Strömmat innehåll är herre på täppan. Som konsument har man aldrig haft ett lika stort utbud att välja mellan som man har idag.

Mindre ångteve, mer strömmat

Dagligt film- och videotittande på internet ökar i alla åldrar. Det äldre tittarsegmentet har länge varit ett säkert kort för traditionell tv. Men det ändras i allt snabbare takt när fler och fler äldre väljer att konsumera tv via OTT-plattformar likt tv-kanalernas olika playtjänster och tjänster som Youtube.

Mer lokalt material - även i Sverige

Netflix är världens första och största globala tv-kanal. Traditionell tv är för många mer likt kusinen från landet; att ta in när man inte har en tydlig plan för hur man ska titta.

Nyligen hade Netflix första svenska tv-serie ”Största av allt” premiär. Den första i en förmodad tillväxt av lokala produktioner. 2023 beräknas 777 miljoner ha ett VOD-abonnemang globalt, vilket är med än en fördubbling jämfört med 2017. Netflix planerar för 221 europeiska filmprojekt under 2019, vilket är en avsevärd ökning från de 141 produktionerna de genomförde 2018.

OTT mättar inte marknaden – de ÄR marknaden

Marknaden för tv och video är komplex och tidigare tydliga gränser suddas ut. Etablerade traditionella tv-kanaler har fått utveckla sina affärsmodeller för att sälja content till de stora streaming-kanalerna. Telekombolag köper upp mediebolag. Vi ser en mediemarknad som diversifieras och konvergerar.

OTT har stadigt vuxit och etablerar sig som vanligaste kanalen för konsumtion av rörlig bild. I takt med att tittare vänder sig bort från traditionell väljer fler mediebolag att gräva ner stridsyxan. Istället för att konkurrera väljer man att gå ihop och tillsammans stega in i OTT-världen.

Vissa uppskattningar säger att så mycket som 90% av all 5G-trafik kan komma att utgöras av strömmad video. Med trådlös 5G kommer tittarna att få en bättre upplevelse som ger buffringsfria och snabb mediekonsumtion av olika VOD-tjänster och direktsänd sport. Content-producenter har sett en kraftig ökning och efterfrågan på sina produkter. Detta kommer att fortsätta eftersom OTT-tjänster skjuter upp över hela världen och originalinnehåll upprätthåller - och växer - dess värde. 

Analys och innehåll är a och o

Konsumenter njuter idag av en oöverträffad frihet att välja och vraka bland media och underhållningsalternativ. Just därför har deras förväntningar heller aldrig varit högre än de är nu. Diversifierade medieföretag kommer att finna det allt viktigare att övervaka och kontrollera kedjan för att säkerställa att de har koll på innehållet, antingen via strategiska partnerskap, uppköp eller genom att utveckla eget material.

Kapaciteten för att tillgängliggöra stora datavolymer är fortfarande en viktig faktor i videolandskapets olika delar, det är avgörande för hur framgångsrik en producent och distributör kan bli. Inom en snar framtid har alla de som överlevt samma kapacitet. I detta nya högeffektiva videolandskap är vinnaren de aktörer som gör snabbast och mest träffsäkra analyser av innehåll, publik och marknad - tillsammans med de spelare som kan tillgängliggöra rätt content. Analysförmåga och innehåll kommer göra hela skillnaden.

Bea Alonso, marknadschef på Ooyala


Ämnen i artikeln:

streamingYoutubeNetflix

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.