Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Experter ska lyfta 100-wattaren

Publicerad: 4 maj 2009, 04:17
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:27

Idag, måndag, lanseras en bloggen där branschen ska kunna diskutera hur man ska reformera 100-wattaren. Debatten leds av en expertgrupp med bland andra Icas Magnus Wikner, Apotekets Eva Fernvall och DDB:s Johan Östlund. "Branschen är synnerligen omogen och i många fall genuint inkompetent inom detta område", säger Johan Östlund.


100-wattaren har genom åren fått utstå en hel del kritik för att bidragen bedöms utifrån både kreativitet och effekt. När ett gäng Berghselever fick uppdraget att göra tävlingens kampanj beslutade man samtidigt att tillsätta en grupp för att utveckla tävlingen. Samtidigt lanseras en blogg där gruppens medlemmar och gästskribenter ska diskutera ämnet. I dag är det premiär, på www.bloggenomeffekt.se.

- Vi ska skapa en debatt genom våra blogginlägg och därmed få kommentarer från branschen. Poängen är att vi i expertgruppen ska ta med oss feedbacken som vi får från branschen för att hitta en optimal lösning för att förbättra tävlingen, säger Johan Östlund på reklambyrån DBB Stockholm.

Han fortsätter:

- 100-wattaren bör spela en mycket större roll för branschen än vad som är fallet i dag. Hela området är viktigare än många verkar förstå. Det är ett självändamål för alla inblandade i marknadskommunikation att hitta rätt lösning för den här tävlingen eftersom det i slutändan kommer att leda till bättre argumentation för varför man ska investera i marknadskommunikation, särskilt i lågkonjunkturen.

Åkestam Holst-plannern Dan Landin tycker att den stora utmaningen är att göra en tävling som är å enda sidan en riktig effekttävling å andra sidan realistsikt.

- Tanken med bloggen är att så många som möjligt ska få vara med. Vi är en expertgrupp på sju personer, men det är svårt för sju personer att representera hela branschen. Därför är det viktigt att det är många som kommenterar i bloggen, säger han.

Vad är problemet med 100-wattaren?

- Kreativitet som en kritisk bedömningsparameter i en effekttävling är helt fel. I 100-wattarens fel blir det snarare direkt kontraproduktivt. En effekttävling ska bedöma effekt och effektivitet. Graden av kreativitet är bara ett verktyg för att skapa effekt, säger Johan Östlund.

- Vi behöver lära oss mycket mer kring effekterna av marknadskommunikation. Genom en bra tävling ökar vi den breda kunskapen om vad effekterna beror på i en given marknadssituation.

Under resans gång kommer gästdebattörer att bjudas in till bloggen. Först ut är Nina Åkestam från Garbergs, vars debattartikel kommer upp den 11 maj.

- Bloggen handlar är ett försök att få igång en diskussion om effektmätning i kommunikationsbranschen. Bland det första vi gör är att publicera expertgruppens lista på saker de tycker kan behöva ändras. Förhoppningsvis går branschen lös på listan, säger Devi Brunson, en av Bergshstudenterna som tagit fra idén.

Hon fortsätter:

- De medverkande verkar jättepeppade.

Expertgruppen består av:Jan Brännström, planner, Carat InsightEva Fernvall, varumärkesdirektör, ApoteketMagdalena Gerger, vd, SystembolagetDan Landin: planner, Åkestam.HolstNiklas Persson, Institutet för ekonomisk forskning, Lunds universitetMagnus Wikner, marknadschef, ICAJohan Östlund, Business Director, DDB Stockholm

Meike Büscher

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.