Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Experter om Kappahl vs Hells Angels: "Storm i vattenglas"

Publicerad: 3 April 2007, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Varumärkesexperterna tror inte att Hells Angels kan driva ett varumärkesmål mot Kappahl. Men om Kappahl varit ett uppstickarvarumärke, hade det kunnat ta stryk.


I juridisk mening kan det vara ett varumärkesintrång dels beroende på vad Hells Angels har registrerat, och dels om symbolerna faktiskt liknar varandra.

- Det här känns inte som en varumärkesfråga i någon större utsträckning. Jag har svårt att se att det skulle ha någon stor effekt på Kappahls varumärke, säger Benoît Fallenius, vd och varumärkesstrateg på Differ.

Kappahl drog tillbaka kläder efter att medlemmar från Hells Angels i Skåne i en butik påpekat att trycket på kläderna inkräktade på Hells Angels varumärke. Igår inledde polisen på eget initiativ en förundersökning om olaga hot, skriver Metro.

- Att polisen har inlett en förundersökning gör att det primärt inte handlar om ett varumärkesintrång, eftersom det aldrig sker i sådana fall, säger Benoît Fallenius.

Mats Georgson, som driver varumärkeskonsultfirman Georgson, är inte säker på om Hells Angels kan driva ett mål mot Kappahl.

- Det beror på vad Hells Angels har registrerat.

Han tror inte att fallet påverkar Kappahls varumärke negativt.

- Det är en storm i ett vattenglas. Det är tråkigt om någon viker sig för hot, men det är inget som folk kommer att komma ihåg om ett kvartal.

Hade det däremot varit ett annat varumärke än Kappahl hade avsaknaden av civilkurage kunnat få konsekvenser.

- Hade det varit ett varumärke som No fear eller nåt annat med attityd så hade det setts annorlunda. Men Kapp Ahl är ju Goldie Hawn och inte Clint Eastwood.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.