Nyheter
Experter dömer ut Blondinbellas erbjudande
Publicerad: 23 september 2008, 15:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Webbrådgivare som Dagens Media har pratat med dömer ut G Media Groups erbjudande till sponsorerna av Blondinbellas 18-årskalas. Men de är inte förvånade över att Blondinbella tar betalt för inlägg på bloggen. "Det är skönt att sanningen äntligen kommer fram", säger Fredrik Hallberg på Bright Media.
G Media Group erbjuder sponsorerna till Blondinbellas 18-årsfest att köpa inlägg på Blondinbellas sajt. Det avslöjas i ett mejl som Dagens Media har tagit del av.
Dagens Media har pratat med två webbrådgivare om vad de anser om erbjudandet. Kristina Carlsson, chef för Mediaedge Interaction, säger att det saknas viktig information i brevet. Men också att "prislappen är väldigt hög".
- Har man en produkt som passar till Blondinbellas målgrupp och de som går på festen så kan det funka. Men det är endast 1.000 som är bjudna, man vet inte vilka de inbjudna är och det enda man får är en logga på inbjudan och kanske på mingelbilderna. Kvar är exponeringar, men det står inte om det är unika eller inte, säger hon.
För mycket sponsrade inlägg kan dock snabbt radera ut bloggens trovärdighet, säger hon.
- Blondinbella AB borde absolut fundera på trovärdigheten inför sina läsare. Får de reda på att man kan köpa bloggaren röst tappar den värde.
Fredrik Hallberg på Bright Media håller med om att Blondinbellas trovärdighet urholkas när hon tar betalt för inlägg.
- Det kommer att straffa sig, när läsarna får veta att det inte är hennes egna åsikter. Men det är skönt att det äntligen kommer fram att det är så här det går till. Det har snackats länge om att Blondinbella tar betalt från företagen hon skriver om, och här är beviset.
Fredrik von Essen, vd på G Media Group, säger att företaget ska börja sälja sponsrade länkar på Blondinbella-sajten.
- Det känns som en mer schysst lösning för att få in mer intäkter från sajten, säger Fredrik Hallberg.