Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Expansion och ökad intäkt för Audumbla

Publicerad: 16 Februari 2001, 06:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Audumbla nådde en byråintäkt på 167 miljoner kronor under 2000. Nu ska det svenska totalkommunikationföretaget börja med medierådgivning och expandera utomlands.


- Det var ett turbulent år på marknaden. Trots det ökade vi byråintäkten och

resultatet, säger Olle Nordberg, finansdirektör och vice vd på Audumbla.

Resultatet efter finansiella poster ökade med 27 procent till 25 miljoner

kronor. Byråintäkten ökade med 101 procent. Omsättningen ökade med 65 procent

till 270 miljoner kronor. Vinstmarginalen låg på 18 procent. Antalet anställda

ökade från 127 till 180. Byråintäkten sjönk något till drygt 1 miljon per

anställd.

Affärsområdet Strategy där prbyråer och strategikonsulter som Spider, Tattoo

och Pilots ingår, hade en byråintäkt på 57 miljoner kronor.

Kommunikation, med bland annat reklambyråerna Garbergs, nådde 88 miljoner

kronor medan Interactive kom upp i en byråintäkt på 22 miljoner kronor.

Det är affärsområdet Strategy som ökar snabbast.

- Pr och strategi växer snabbast medan reklam är en mer mogen affär, säger Olle

Nordberg, som också berättar att alla bolag inom Audumbla går med vinst.

Tillväxten kommer från både nya kunder och de befintliga som har ökat sina

köp.

- Det var en ganska jämn spridning mellan kundkategorierna. Men vi hade nästan

inga dotcom-kunder. Vi fick många förfrågningar, men krävde att betalt kontant

i förskott för våra uppdrag.

Idag ligger den andel av intäkterna som från kunder som anlitar flera byråer

inom Audumbla på 40 procent.

- Som mål har vi att ha 50 procent gemensamma kunder.

Målet är att nu att växa, snabbare än marknaden i övrigt.

Audumbla vill bland annat starta strategisk medierådgivning, något som inte

finns i företaget idag.

- Det är inte otänkbart att vi startar något i egen regi och sedan samarbetar

med en byrå om själva medieförmedlingen.

Audumbla har också ambitioner starta mindre kontor i huvudstäderna i

Skandinavien.

- Och vi siktar på att etablera oss i Europa under andra halvåret.

Har ni några pengar i kassan då?

- Per årsskiftet hade vi 12-15 miljoner och inga skulder och postivit

kassaflöde.

Rolf van den Brink

(Kommentar: Artiklen är justerad efter att den först publicerades.)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.