Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event

Strategin bakom Schibsteds kringaffär

Publicerad: 19 September 2019, 14:20

Martin Frey, chef för Schibsted Growth.

MEDIEDAGEN. ”Vi är kryssningsfärjan som investerar i de små snabba båtarna”, säger Martin Frey, chef för Schibsted Growth.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibstedBlocket

I 18 år har Martin Frey arbetet inom Schibsted, varav 10 år på Blocket. Numera är han chef för Schibsteds investeringsben Schibsted Growth. 

För att förstå  Schibsteds nuvarande strategi av kringaffären, som blivit en kärnaffär, inleder Martin Frey sin dragning på Mediedagen med att berätta om hur Schibsted resonerade under tidigt 2000-tal.

Schibsted investerade då i Blocket, ett av de första bolag Schibsted investerade i. Prislappen var 183 miljoner kronor. Konceptet var oprövat och många menade att det var ett vansinnigt beslut.

– Historiskt och även i början av 2000-talet har vi sysslat med det som kallas ”classified ads”, till exempel kontaktannonser, bilannonser, köp och sälj, stora pengar. Det innebar stora pengar för Schibsted. Nya alternativ dök upp i början av 2000-talet, drivet av internets utveckling. Det var tjänster som erbjöd bättre lösningar mellan köpare och säljare.

Schibsted ställdes inför ett vägskäl. 

– Vägskälet innebar att antingen försvara den befintliga affären och mjölka ur den eller kasta sig huvudstupa fram och ge sig in i den digitala transformationen och driva på den, medveten om att man kommer kannibalisera på sin kärnaffär. 

Schibsted valde det sistnämnda och i december 2003 förvärvades Blocket efter ett misslyckat försök att starta en egen köp- och säljtjänst. Förvärvet fick två viktiga sidoeffekter, menar Martin Frey.

– En av Blockets entreprenörer, Pierre Siri, följde med och stannade hos oss några år. Hans syn på den digitala transformationen var en enormt viktigt injektion för hela vår koncern och vår syn på digitaliseringen. Det andra sidoeffekter var att konceptet visade sig vara unikt internationellt. Vi påbörjade en aggressiv utrullning i trettio länder.

De internationella klonerna av Blocket knoppades i mars i år av till ett eget bolag som noterades på Oslobörsen. Enligt Martin Frey värderas bolaget till drygt 70 miljarder norska kronor. 

I och med att annonsaffären förändras, har tidningens roll även förändrats. Martin Frey visar upp hur Aftonbladets andel nyheter och sport har ökat.

– I år består 74 procent av vårt innehåll av nyheter och sport. År 2000 bestod en tredjedel av vårt innehåll av nyheter och sport. Förr fylldes tidningen med alla möjliga kringtjänster. Tidningen hade en annan funktion. I dag finns det andra appar och tjänster som fyller den funktionen. Schibsted har därför satsat på att investera i externt entreprenörskap som utvecklar dessa tjänster, berättar Martin Frey. 

För att förklara strategin målar han upp en analogi.

– Vi, ett börsnoterat mediebolag, är som en kryssningsfärja. Det är bekvämt och säkert. Men flexibiliteten är låg och det är svårt att ändra riktning. På soldäck blickar vi ned på små snabba båtarna. De kör snabbt och utan säkerhet. De är entreprenörerna.

Martin Frey tror att kombinationen mellan de två marina färdmedlen leder till framgång. 

– Vi gör detta för att dels stärka vår kärnaffär på våra hemmamarknader och dels för att hitta nästa stora internationella affär.

Schibsted Growth, som har ett team avsatt till att endast leta efter startups, letar i sektorer där det finns synergier med kärnaffären. Fokuset är på tech av olika slag: inom utbildning, hälsa och finans för att nämna några. 

Martin Frey får frågan om riskerna med Schibsteds strategi.

– Det finns alltid en risk att det inte blir bra. Det finns många bolag som inte blir framgångsrika. Men vi har alltid Blocket att ta upp som exempel.

Får ni inte höra från Schibsted ”varför gör inte vi detta själva?”

– Varje dag. Men jag hävdar att entreprenörer är bättre på att göra det, de har ett annat mindset. De är som besatta av att lyckas. Schibsted Growth finns just för att fungera som ett filter mellan det stora mediehuset och entreprenörerna.

 

 

 

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibstedBlocket

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev