Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event

Så bygger annonsörer räckvidd

Publicerad: 19 September 2019, 14:05

Paneldebatten från vänster: Hanna Riberdahl, Lotta Billing, Robin Leijonhufvud och Peter Eisenberg. Längst till höger sitter Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun.

MEDIEDAGEN. Den digitala räckvidden lyfts fram som en kritisk framgångsfaktor för medieföretagen. Men hur ökar du din räckvidd, och hur hittar du rätt målgrupp? Det är utgångspunkten under eftermiddagens panelsamtal på Mediedagen.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaMediedagenSveriges AnnonsörerPHD

När Hanna Riberdahl, Lotta Billing,  Robin Leijonhufvud och Peter Eisenberg möts på Dagens Medias scen under Mediedagen för att diskutera räckvidd och målgrupp dyker flera utmaningar upp. 

Bland annat hur man ska hantera att de traditionella kanalerna dalar, att stå inför ett medielandskap som är alltmer fragmenterat – och så att nå den unga målgruppen. 

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl menar att det inte är någon idé att sälja in sig hos en ung konsument, för att sedan förvänta sig lojalitet lång tid framöver. 

– Du måste förstå vem du ska prata med och hur dess påverkansmiljö ser ut. Unga är svårtflörtade. Som annonsör måste du definiera din målgrupp – och om den är ung måste du verkligen förstå just dem. 

Under paneldiskussionen lyfter Hanna Riberdahl upp reklamtröttheten som en stor utmaning framöver. 

– I grund och botten ser vi oroande siffror: reklamtröttheten har ökat enormt, och användandet av adblocker ökar. 

Robin Leijonhufvud är digital transformationschef på PHD håller med Hanna Riberdahl i hennes resonemang om att det gäller att verkligen förstå sin målgrupp. 

– Det är viktigt att vara trovärdig i sin reklam mot unga. De ser rakt igenom en. 

I samband med diskussionen om den unga målgruppen kommer frågan om influencers på tal. 

– Det har alltid funnits influencers. Skillnaden nu är att det är lättare att bli influencer. Tidigare behövde du vara en kändis. Jag tror att micro influencers, som har runt 10 000 följare, är den nya trenden, säger Robin Leijonhufvud.  

Samtidigt påpekar Hanna Riberdahl att det gäller att starta samarbeten med försiktighet. 

– Ska man jobba med influencers behöver man vara väldigt noggrann med varför man gör det, och vad man vill åstadkomma med den kanalen. Det är väldigt lätt att springa i många fällor kring influencers. Och mätbarheten är sisådär idag. Trovärdigheten tror jag börjar bli ett problem. Man upplever att de är för köpta, de mer etablerade influencerna, säger Hanna Riberdahl.

Peter Eisenberg är director of customer success på videoplattformen Wochit. Han menar att intresset för video från marknadsförare ökar. 

– Vi ser att man vill nå folk genom storytelling. Det är här man hittar sitt varumärkes röst. Det handlar inte om att sälja sin produkt, det handlar om att hitta något som man har gemensamt. 

Paneldiskussionen leds av Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun. 

Fredrik Svedjetun: Ett orosmoln som tornar upp sig är förflyttningen av konsumenter från reklamfinansierade miljöer till reklamfria miljöer – som linjär tv till Netflix, eller reklamfinansierad journalistik till läsarfinansierad. Hur ser ni på den utvecklingen – är reklamen död på sikt? 

– Nej, det tror jag inte. Det drar saker till sin spets. Det är kanske inte alla som kommer överleva, eftersom det inte finns en sådan efterfrågan där ute. Och beteendet hos de unga är ett annat idag. Man har inte en prenumererande morgontidning. Många kommer inte ha det behovet när de blir äldre, utan man har ett annat beteende när man tar in information, säger Lotta Billing och fortsätter:  

– Det är inte alls säkert att ungdomar kommer att anamma de digitala tidningarna. De kanske kommer ta in information på något annat sätt. Vad det är vet vi inte idag. Och det kommer nya kanaler. Möjligheten till reklam kommer att finnas kvar, men det kommer bli nya typer av kanaler. 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.