Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event

”Marknadschefen ska få hela paletten serverad”

Publicerad: 7 Maj 2019, 14:19

Staffan Slörner är vd för Sveriges Mediebyråer som är arrangör av Stockholm Media Week.

Foto: Janne Nӕss

Ämnen som branschens paradigmskifte och växtkraft ska diskuteras på årets omgång av Stockholm Media Week. Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, ser bland annat fram emot att få lyssna på tunga branschnamn som Anders Eriksson och Kristin Skogen Lund.


Ämnen i artikeln:

Staffan SlörnerSveriges MediebyråerStockholm Media Week

För femtonde året i rad arrangeras Stockholm Media Week, som i år hålls på China Teatern under onsdagen och torsdagen. Bakom arrangemanget står Sveriges Mediebyråer. I år är evenemanget indelat i fyra akter: skiftet, processen, labbet och växtkraften. 

– Den första akten kommer att handla om det stora paradigmskiftet vi ser i branschen. I en tid då villkoren är i ständig förändring kommer detta diskuteras. Vilka kommer stå stadigt och vilka faller platt? I den andra akten kommer vi att diskutera det vi valt att kalla för ”processen”, och med risk för att låta lite kafkaartad, diskutera vad det är vi egentligen gör, mer praktiskt. 

– På torsdagen kommer vi börja med den tredje akten, som vi valt att kalla ”labbet”, som utforskar martech, AI och tech i största allmänhet. Under den akten har vi bland annat Adobe som pratar. Och den sista akten har vi valt att kalla ”växtkraften”, där vi rör oss in i framtiden för att orientera oss bland morgondagens kompetenser. 

Vilka talare ser du själv fram mest emot i år?

– Några jag ser fram emot att lyssna på är smarta branschnamn som Anders Eriksson, vd Bonnier News, och Kristin Skogen Lund, Schibsteds högste chef. Det ska även bli jättespännande att lyssna på den relativt nytillträdde Europachefen för Youtube. Det ska bli intressant att höra hur de ser på sin utveckling, och hur de ska jobba framåt. Men även ta tillfället i akt och ställa lite tuffa frågor. 

Ett annat område som kommer att ha strålkastarljuset på sig är audio, vilka strategier som finns för att jobba med ljud framöver.

– Ljudet har ju fått något av en nyrenässans nu när radio, poddar och produkter som Alexa och liknande har växt i popularitet. Annonsörerna har också börjat öppna ögonen för hur varumärket kan kommuniceras via ljud, säger han. 

Vad har du för förväntningar på årets evenemang?

– Överlag tycker jag att vi har ett riktigt bra program i år, helheten är väldigt stark. Min förväntning är att vi både ska ha kul och ha riktigt intressanta och givande diskussioner. Tanken är att en marknadschef genom upplägget ska få hela paletten serverad, säger han, och fortsätter:

– Jag hoppas också att diskussionen kring kompetensförsörjning i branschen blir givande. Det vill säga hur vi kan locka unga människor att engagera sig i branschen, både i mediebyråerna och på annonssidan. Därför är det roligt att vi har Bröderna Norberg som talare. De ska prata om hur man som influencer och youtuber jobbar. Det ser jag fram emot, där vet man inte alls vad som händer. 

Staffan Slörner påpekar också att han ser fram emot evenemangets fest och menar att den fyller en viktig funktion.

– Det är alltid härligt när olika delar av branschen ses. Det blir som vår stora klassfest. Annars har vi ju lite olika skrån, men på festen suddar vi ut det där och har det kul. Det tycker jag är härligt och viktigt att göra ibland. Vi har två riktigt bra unga artister som framträder. Vilka de är förblir en överraskning. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.