Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Eurosport rekryterar - ska utmana kvällspressen

Publicerad: 17 April 2007, 13:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Eurosport håller på att dra ihop en svensk redaktion för Eurosport.se. Ambitionen är att bli en ledande sportportal i Sverige. "Det är Expressen och Aftonbladet vi siktar på", säger Eurosports vd, Daniel Ljungh.


Eurosports svenska sajt har tidigare bara bestått av programinformation och engelskspråkiga nyheter. Nu ska mellan sex och sju sportjournalister rekryteras, plus en chefredaktör och ambitionerna är inte direkt lågt satta.

- Vi vill bli en ledande sportportal i Sverige. Vi har tagit liknande positioner runt om i Europa så det är en ambitiös med realistisk målsättning, säger Daniel Ljungh.

Konkurrensen ser han främst komma från Expressen och Aftonbladet. Eurosports konkurrensfördel är bredden och det rörliga materialet säger Daniel Ljungh.

- Vi är ju trots allt en tv-kanal och vi har mycket material som vi kan exportera till nätet. Vi kan också använda våra tv-kommentatorer i nätproduktionen där de kan kommentera sina områden där de har expertkompetens. Sedan har vi lite annat spännande material på ingång som jag inte kan prata om nu.

Materialet på sajten ska vara lokalt präglat och inte enbart följa Eurosports tablå.

- Mycket av det vi ska fokusera på ligger inom ramen för våra sändningar, men inte allt. Vi ska täcka sporter och evenemang som inte går i rutan också.

Eurosport har varit ute på en informationsrunda hos mediebyråerna för att sälja sig själva som annonsplats.

- Inom den närmsta månaden ska vi gå ut och kontakta dem på ett mycket bredare sätt.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.