Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Eurosport backar med 30 procent - TV4 Sport snart ikapp

Publicerad: 4 Februari 2008, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Eurosport tappar både tittartidsandelar och räckvidd sedan kanalen ersattes av TV4 Sport i Com Hems analoga grundutbud den 1 september i fjol. "Det är Com Hem-effekten", säger Eurosports nya vd Amanda Evans, som jagar nya distributionsvägar.


Statsitik från MMS visar att Eurosport hade en genomsnittlig tittartidsandel på 1 procent i hela tv-befolkningen under september-december 2007, att jämföra med 1,5 procent motsvarande period året innan. Räckvidden för samma målgrupp och period backade från 4,3 procent till 3 procent.

Huvudkonkurrenten TV4 Sport flåsar Eurosport i nacken. Kanalen nådde en genomsnittlig tittartidsandel på 0,7 procent under september-december i fjol, att jämföra med 0,1 procent året innan då kanalen hette Sportexpressen.

- Vi bemöter självklart det hela med att söka ny distribution. Just nu för vi diskussioner operatörer inom kabel-tv, satellit-tv, IPTV och digitala marknätet. Samtidigt har inte ratingen för våra program fallit i samma proportion som tittartidsandelen, säger Amanda Evans.

En annan punkt på Amanda Evans agenda i år är lanseringen av Eurosports HD-kanal den 25 maj. Hon nämner också flera stora sporthändelser på Eurosports tablå som ska locka tittare framöver, bland annat Fotbolls-EM, Olympiska spelen, Tour de France och US Open.

- Det är en stark uppställning. Vi fokuserar också mycket på att följa svenska lag. Vi har till exempel köpt rättigheterna för att visa Helsingborgs UEFA-match mot PSV Eindhoven den 13 februari. Vi är den enda kanalen som sänder matchen, säger Amanda Evans.

Hon är även nöjd med utvecklingen av Eurosports webbsajt som lanserades i augusti förra året.

- Vi slår rekord hela tiden. Tack vare Mats Wilanders rapportering från Australiska mästerskapen och intresset för de Afrikanska mästerskapen har vi nått 75.000 unika besökare per vecka. Det är mer än en fördubbling sedan jag började, berättar Amanda Evans.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.