Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Europolitan startar kundtidning för 500.000 nalleinnehavare

Publicerad: 23 Juni 1999, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Nu följer Europolitan konkurrenterna Comviqs och Telias exempel och ger ut en kundtidning. Tidningen Teddy får en upplaga på 500.000 ex och kommer ut fyra gånger per år.


- Kundtidningen blir en viktig hörnsten i kommunikationen. Tidigare har vi

använt oss av direktutskick, men en kundtidning lever längre och ha en annan

blandning av information och instruktioner, säger Klas Wallström, marknadschef

på Europolitan.

Sedan länge har Telia gett ut Calling och Comviq har gett ut Hallå Comviq.

Varför dröjde det så länge innan Europolitan kom med sin kundtidning?

- Det har inte varit rätt i tiden. DR har fungerat effektivast med tanke på hur

målgruppen ser ut. Den har varit ganska homogen, men nu är kundstocken bredare

och då behöver vi gå ut med bredare information som vi i stället kompletterar

med riktade utskick inom målgruppen.

Hur skiljer sig då Teddy från Calling och Hallå Comviq?

- Vi har undersökt vår kundtstock och vad som intresserar just den. Och så

skiljer vi på information från Europolitan och övrigt redaktionellt innehåll.

Dagens Media uppskattar kostnaden för att ge ut kundtidningen, som produceras

av Appelberg, till 5-10 miljoner kronor.

Men Europolitan räknar inte med några ökade kostnader utan omfördelar i stället

pengarna från andra medieinvesteringar.

- Vi drar ner på direktutskicken. Det ska gå ganska jämt upp.

Dessutom kommer Teddy att dra in en del på annonsförsäljning, som sköts av

Avisator.

- Tidningen lämpar sig för profil och livsstilsannonser, säger Klas Wallström.

Och målgruppen?

- Det vi ser jämfört med konkurrenterna är att våra abonnenter är äldre än hos,

tjänar mer och har högre utbildning än genomsnittssvensken.

På frågan varför tidningen heter Teddy blir svaret inte oväntat:

- Namnet är en association till yuppienalle. Och till nallen som en gammal kär

ägodel som alla har en relation till.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.