Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Europeiskt radiokonvent i Berlin 2002

Publicerad: 7 Februari 2001, 10:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Den svenska delen inom AER, Association of European Radios, ska se över förutsättningarna att arrangera en europeisk radiomässa med inriktning på försäljning och marknadsföring av radio.


De allmänna ramarna för ett europeiskt radiokonvent i Berlin 2002 diskuterades

i förra veckan på den amerikanska radiomässan som anordnas av RAB, Radio

Advertising Bureau varje år i USA.

Marcus Forsell, vd på Bonnier radio som äger stockholmsstationen Vinyl 107 och

Mix Megapol-nätverket, är ordförande i Radioutgivareföreningen, RU, som vill

anordna den europeiska radiomässan:

- Vad jag hoppas är att den långa amerikanska erfarenheten av kommersiell radio

ska kunna stödja det fortsatta europeiska arbetet att bygga en stark

radiosektor i Europa. Detta trots att de kulturella skillnaderna i Europa är

större än i USA, säger Marcus Forsell, ordförande i RU.

I USA omsätter radio tolv procent av reklammedierna och i Europa, som

fortfarande har en relativt ung bransch, ligger radion på fem-sex procent.

Den svenska målsättningen är att komma upp i den europeiska nivån innan slutet

på 2002.

- För Bonniers del innebär en europeisk mässa att vi kan ha råd att skicka fler

sälj- och marknadsfolk. Meningen är ju att de ska förkovra sig för att kunna

driva upp försäljningen, säger Marcus Forsell.

Malin Modh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.