Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Euroads nästa utmanare för Tradedoubler

Publicerad: 26 Maj 2008, 07:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Danska Euroads har stora planer för Sverige och vill ge Tradedoubler en match genom att ge två tredjedelar av omsättning till medierna.


Det är inte första gången ett företag ska ta upp kampen med Tradedoubler i Sverige. Den här gången heter utmanaren Euroads, ett danska bolag som haft verksamhet i Sverige i två år men som för två månader sedan också öppnade kontor i Sverige. Vd för den svenska verksamheten är Lars Zander som tidigare var konsult med inriktning på digitala medier på Starcom.

-När jag jobbade på byråsidan kände jag att det saknades något, affiliatemarknaden är fortfarande mindre utvecklad här än i Norge och Danmark och det kändes som om det fanns utrymme för fler aktörer, säger Lars Zander.

Enligt honom ska Euroads ge mer pengar tillbaka till medierna än vad konkurrerande nätverk gör. Enligt Euroads ger nätverken traditionellt hälften av förtjänsten tillbaka till medierna där annonserna publiceras. Euroads modell ger två tredjedelar tillbaka till medierna.

-Vi vill vara schysta mot medierna och publicisterna. Kan vi ge mer tillbaka är vår förhoppning att de ska använda vårt nätverk.

Lars Zander vill inte säga exakt hur många sajter Euroads nätverk innehåller men säger att det är tusentals.

-Vi är tillräckligt stora för att kunna leverera säljmål åt Sterling på europeisk basis.

Flygbolaget är en av de stora kunderna för bolaget. Bonnier, Egmont och Sony BMG syns också i kundlistan.

-Sony BMG och teknikleverantören Mubito gör ett eget litet Myspace där artisternas officiella sajter knyts ihop. Vi har exklusiva avtal att synas på de här sajterna.

Förutom Lars Zander jobbar Alexander von Wowern också i Euroads Sverige. Hans är affärsutvecklingschef.

-Vi ska bli fler, det handlar framför allt om operativ personal, säljare. Men det är lättare sagt än gjort att hitta digitala specialister. Det finns få med stor erfarenhet, säger Lars Zander.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.